10 TING VED NORSKE MENN SOM SJOKKERTE MEG

Categories Finne den rette

advent

 

Da jeg var ung, dum og deilig, og nettopp flyttet til Norge må jeg innrømme at det var flere ting jeg syntes var utrolig rare når det gjelder norske menn. Nå etter 16 år i landet ble jeg vant til dette og dette sjokkerer meg ikke lenger, men jeg ser at flere utenlandske damer påpeker samme ting så here we go.
Her er min liste (ikke ment som kritikk, så gutter ikke bli sure nå):
Dele regningen
Dette var det første sjokket jeg fikk. Det er ikke vanlig i mitt hjemland at dame og mann betaler 50/50 på date. Men det er helt vanlig i Norge og jeg hører ofte at mine norske venninne insisterer på å betale for seg. Dette er gjenganger hos mange utenlandske damer. Personlig foretrekker jeg menn som liker å varte dame opp. Som regel er norske menn ganske snille og koselige bare man opplyser om at man ikke har noe imot for at mannen spanderer. Mange gjør det ikke i frykt for å fornærme dame som ønsker å være selvstendig og betale selv.
Ingen hjelp
Det er uvanlig for norske menn å åpne døra for dame eller hjelpe henne med tunge sekk, vesker og poser når man går fra butikken. Igjen, årsaken er det samme som i punkt 1 og jeg personlig alltid smiler og takker menn som holder døra for meg. Det er veldig koselig (for min del).
Gir sjeldent komplimenter
Det jeg ble ganske sjokkert over er at norske menn nesten ikke gir komplimenter til damer. I mitt hjemland er det helt vanlig. Man kan også gi komplimenter til damer på gata, på butikk og i andre sosiale situasjoner. Det er ikke vanlig her.
advent
Viser lite initiativ
Det er helt normalt for norske menn å forvente at dame viser initiativ. Dette gjelder dating, sex og frieri, og andre viktige avgjørelser i livet og forhold. Jeg oppdaget flere ganger at menn som jeg hadde kontakt med, fortalte meg i etterkant at de var forelsket. Dette kunne jeg aldri forutse eller gjette siden de aldri visste noe særlig initiativ. Så jeg var sikker på at de var ikke interesserte. men de ventet initiativ fra meg.
Kan snakke om mens
Det er ikke så vanlig i mitt hjemland å snakke med guttevenner eller menn og gutter om mens. Her er det helt vanlig og normalt, menn snakker om dette med damer og kjæresten kan dra ut og kjøpe bind og tampong til dama si. Det er veldig positivt og det liker jeg.
Dropper kondom
Det som var sjokkerende er at norske gutter nærmest forventer at dama går på p-piller. Det er ganske vanlig her i Norge også å ha sex med hverandre uten kondom før man sjekket seg for kjønnsykdommer dersom dame sier at hun går på piller. I mitt hjemland det er ikke så vanlig for der kan du få masse rart om du dropper kondom med folk du ikke vet smittestatus på.
advent
Bryr seg lite om fint undertøy
Jeg er ganske vant til at i mitt hjemland menn er opptatte av at damer har fint forførende undertøy. Norske menn er ikke så opptatte av dette (noen sikkert er det, men de fleste etter mine refleksjoner og samtaler med utenlandske damer er ikke det). Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig, men tror generelt det er bra.
Gir ikke blomster
Nå var jeg veldig heldig med norske kjærester som alltid ga meg blomster. Men det er svært uvanlig her i Norge at menn møter opp med blomster på første date. Det er ganske vanlig i mitt hjemland. Norske kvinner sier at de kan bli skremt om mannen dukker opp med blomster på første date.
Opptatt av barn
Norske menn er gode pappaer (kan ikke si for alle, men det jeg har sett). Mens det kan være vanlig i mitt hjemland at det er mødre som følger opp barna som regel, så gir norske menn like mye omsorg til barna som mor gjør.
Mine følgere som er utenlandske jenter, hva kan dere tilføye her?
signature lena

 

14 kommentarer

14 thoughts on “10 TING VED NORSKE MENN SOM SJOKKERTE MEG

  1. De fleste av disse punktene, er det nok vi jentene som har pålagt dem. Som du er inne på, står dette med likestilling svært sterkt her på berget, og vi vil derfor ikke ha noe av sånn ‘pusling’ som om vi var hjelpesløse..
    Jeg kan bare gå i meg selv, så ser jeg jo ingen grunn til at HAN skal betale for MIN mat, for ikke snakke om at jeg er utmerket stand til å åpne døren selv *haha*

    1. det er kjekt at du mener det og det skal såklart respekteres. Jeg kan ramse opp minst 10 grunner til hvorfor menn burde spandert middag på date, men det får være min mening

  2. Det er nok noen forskjeller på norske og utenlandske menn, ja, på godt og vondt. Etter som jeg har blitt eldre, har jeg lært meg at det er fint å bli oppvartet, det er jo hyggelig. Tidligere var jeg også i den kategorien som skulle klare alt selv, var superselvstendig og tøff. Skremte sikkert bort noen 😀

  3. Mye av disse tingene du nevnte om.menn gjelder også mitt hjemland. Jeg liker menn som gir blomster, som deler arbeid hjemme og når det gjelder utgiftene, liker jeg å bidra litt for jeg synes det er urettferdig at det er bare en parti som skal slite seg ut og den andre bare utnytter:)
    Men det er jo min mening. Noen mannfolk igjen er stolt når dem kan forsørge deres ektefeller. Som mennene i hjemlandet mitt.

  4. Vi norske damer er generelt opptatt av likestilling og at vi kan klare det samme som menn. Men jammen er det godt å ga en mann som kan skifte dekk på bilen OG baker brød, serverer hjemlaget treretters når man kommer fra jobb på bursdagen og kjøper blomster en gang i blant.

    Som både du og flere andre sier, så liker de fleste jenter/damer også å.skjemme bort psrtner både med gaver, god mat og mere til……🙂

    Hos oss er det litt hippsomhapp hvem av oss som betaler når vi spiser på cafe eller restaurant. Noen ganger han. Noen ganger jeg. Og noen ganger deler vi.

    1. tror det er litt annerledes når man bor sammen. Det er slik at jeg også kan betale. Men min kjæreste er opptatt av å varte meg opp og det liker jeg

      1. Fra vi møttes våren 2005 til vi flyttet sammen nesten to år senere, var det fortsatt sånn at det var tilfeldig hvem av oss som betalte når vi spiste ute.

        Noen ganger hadde han med blomster og/eller liten gave når han kom på besøk og noen ganger fikk han blomster av meg når jeg besøkte han.

        Før vi flyttet sammen bodde vi nesten 1000 km unna hverandre. I tre år 2015-2018 bodde jeg også ca 8 timers kjøring hjemmefra pga jobb og vi traff hverandre ikke så ofte som vi skulle ønske. Også da var det tilfeldig hvem av oss som spanderte og hvem som kom med blomster eller liten gave.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.