10 TING DU IKKE SPØKER MED 1. APRIL

Categories Hverdagen
Påske top
I dag er det 1. april og mange sikkert gledet seg enormt til denne dagen for å finne på en spøk eller to. Men nå er det Påske og da overskyer Påsken 1. april en del, noe jeg er glad for, siden jeg er ikke så god på aprilsnarr og i år etter nylig dødsfall i familien føles det ikke for å ringe til foreldrene og tulle med dem.
Jeg har heller laget en liste over ting jeg mener man bør være forsiktig å tulle med. Jeg gidder ikke dra krenke kortet, men ber andre å være obs på dette.
Her er min liste:
Graviditet – du aner ikke hvor mange som sliter med å bli gravide der ute, eller nylig mistet. Det stikker ekstra i hjertet å se slike spøker.
Sykdom og corona– flere (inkludert meg) er redde for sykdom eller har sykdom i familie, eller mistet noen nære for corona. Vær forsiktig folkens.
Rase og nasjonalitet– det er forståelig at det ikke er helt greit å tulle med. Man kan ikke noe for sin rase eller nasjonalitet, så om du klarer så la være.
Utroskap og vold– det er sårbare tema generelt, du vet ikke om noen der ute opplever akkurat nå utroskap eller vold, så la vær.
Avhengighet– det er veldig sårt tema for mange og deres familier så det er ikke bare bare å lese dette i sosiale media 1. april.
Døden- det er forståelig at man ikke bør spøke med, men fortsatt mange som gjør.
Prostitusjon og voldtekt– jeg vet at flere synes det er greit å spøke med, men for meg er det uakseptabelt. Dette burde vi kanskje vært forsiktige med tenker jeg.
Internasjonale konflikter- jeg var vitne alt for mange ganger til at slike spøk ender med sterke diskusjoner og krangler, så det er best å la være.
Traumer og overgrep– det er ikke greit å skremme folk med noe som du vet de har traume for. Samme gjelder psykisk sykdom. Ikke gjør det bare.
Religion– det kommer aldri noe godt ut av religiøse spøk. Så bare la vær.

Høne– høne med slips spøker en ikke heller med, fordi egget kom først.

Hva syns dere ikke er greit å spøke med?

 

signature lena

7 kommentarer

7 thoughts on “10 TING DU IKKE SPØKER MED 1. APRIL

  1. For meg må man gjerne spøke om graviditet, men man spøker ikke om spontanabort eller at noen er døde eller har fått en alvorlig sykdom. Da en bekjent av meg søkte seg inn i luftforsvaret, ringte de til ham og sa at faren hans var død for å teste hvordan han reagerte på stress. Det syns jeg var å gå langt over streken.

    Da jeg var liten, ble broren min og jeg enige med moren min om at vi skulle si til faren vår at vi hadde overtatt hunden til naboen. Det syntes ikke han var noe morsomt i det hele tatt. Tror han ble skikkelig stresset, for han lo ikke en gang etterpå. Jeg mistet litt lysten til å drive med aprilsnarr etter det.

  2. Jeg skjønner at det er utrolig tøft å slite med å få barn..
    Jeg gjorde også det men endte opp med tre ..

    Men tenker at å spøke med det er innafor..
    Handler ikke om å la seg krenke..
    Visst er det vondt men fra det og til å bli krenket og såra… Nei såpass må vi tåle..

    Jeg f eks, er kronisk syk og tilbringer uker og mnd i senga i løpet av ett år..
    I perioder klarer jeg mye for så å bli liggende på soverommet i mørket..

    Skal jeg da la meg krenke av CBE sine løpeturer, Funkygines trening osv ? ..

    For det er unektelig vondt å se hvordan andre koser seg og lever livet mens jeg er overlykkelig om jeg akkurat nå, klarer å ta turen ut i postkassen….

    Jeg leser med glede flere blogger, også den du sikter til i innlegget ditt…

    De er velsignet med mange barn, ære være dem for det…

    Men å bli sur for at de spøker med at de har en til,på vei …

    Noen ganger må vi jobbe med oss selv, å godta at livet ikke er like lyst for oss alle…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.