DAMER MED FINESTE KROPP

Categories Livet som det er

lenalykke

Min venninne deltok i programmet “5 i uken” hvor hun forsøkte å treffe sin fremtidige kjæreste. Hun ble valgt av ungkaren og det hele ble vist på tv og skrevet om i aviser (noe som er normalt for slike programmer). Når jeg gikk på tv2 sine nettsider for å skrive en liten oppmuntrende hilsen til henne så fant jeg masse sinte kommentarer fra damer.
“Han valgte hun med fineste kropp!” 
– “Menn velger med feil hode”    mm.
Som om det er noe forbrytelse eller galt å ha fin veltrent kropp. Venninna mi er opptatt av trening og sunn livsstil (ja, hun er norsk), og dette vises på kroppen. Hun har en ungdommelig, deilig, fit kropp i alderen 35+. Jeg skjønner at det ikke er en selvfølge, men noe ulempe er det ikke. Overhodet ikke.
Jeg forsøkte å kommentere at det er ganske vanlig for menn, for tross alt menn tenner på damer med ungdommelig trent kropp (damer tenner på menn med fin kropp, det er ikke noe å stikke under stolen). Men jeg ble møtt med flere sinte kommentarer om hvor overfladisk slik tankegangen er. Jeg måtte bare løpe av stedet for å ikke fortsette denne meningsløse diskusjonen.
lenalykke
Jeg glemte det nesten av, men for et par dag siden så jeg ny post med lignende problematikk. Bloggeren som jeg følger delte et lite hjertesukk. Hun har født sitt barn for et par år siden og hadde hektisk tid med lite trening og en del snacks og potetgull. Dette resulterte i dårlig form og dalende kondis, og det at hun bestemte å ta tak i helsa si. Nå trener hun jevnlig og legger ut på instagram sine økter og tips til kosthold og øvelser. Dette viser seg i at hun fikk trent fin kropp. Med en gang dette skjedde kom det negative kommentarer.
– “Det er litt for mye trening i feeden din”
– “Det er kjedelig å se at du trener så mye” mm.
Altså, igjen, hva er galt med sunne trente kropper folkens! Svaret er- ingenting. Det er noe galt med folk som sitter og kommenterer andre negativt. Denne tiden kunne vært brukt mer fornuftig- på treningstur, sex og masse koselige ting som er GODE for dere, for deres helsa og kropp.
Jeg tenker at problemet med folk med trent kropp eller velstelt utseende bunner seg i det at man ser at andre prioriterer seg selv og er glade i seg selv til en viss grad at de klarer å finne tid for god mat, øvelser og pleie. Dette er veldig irriterende for dem som nedprioriterer seg selv. Det er forståelig. Men dette løser ikke problemet. Finn måte å gjøre seg selv glad og fornøyd på så tro meg det vil ikke bety noe at noen trener for mye eller ser smashing ut.

Deres mening?

 

 

 

signature lena


6 kommentarer

6 thoughts on “DAMER MED FINESTE KROPP

  1. Dette er jo litt interessant for eg hadde for litt siden samme diskusjon med min sønn på 20. Han mener jo også til syvende og siste at det er det indre som teller, MEN om man skal velge noen uten å ha for lang tid til å bli kjent så går man etter det øyet liker best. Så hvis en mann liker en veldreid og trent dame så er det en selvfølge han går for dette, ingenting galt med det. Om samme mann hadde hatt, la oss si 3 mnd på å velge hadde kanskje valget blitt anderledes, hvem vet?

    Har man en fin kropp og liker å trene skal man absolutt få lov å vise dette, som i så mange andre settinger er det alt for mange som blir krenket.

    Vibbedille 😀

  2. Kommentarer om andres kropp er en uting, uansett hvordan kroppen som kommenteres ser ut. Ingen vet bakgrunnen til at noen er undervektig eller overvektig, men heller ikke er det nødvendig å kommentere kroppen og/eller utseendet til en normalvektig.

  3. Er utrolig hvor lettkrekna noen er. Det er ikke sikkert at jenta ble valgt bare fordi hun er nydelig. Det er hun, men likevel, kan jo være at det hun hadde mellom øra var det som var årsaken til valget, og ikke det som var mellom bena. Å velge «bort» noen som er pene fordi man ikke skal krenke dem som er mindre pene blir for teit.
    Jeg er mann og jeg tennes mest på det som er mellom øra. Hvis kroppen er dritfin, så er det jo et veldig pluss. Og var hun ikke den deiligste, ville jenta være verdens vakreste i mine øyne likevel om det indre klaffet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.