Ja, jeg photoshopper kroppen min på bilder

Categories Blogg, Mote og Hudpleie
kroppen
I dag leste jeg om at Britney Spears fikk masse kritikk fordi at hun photoshoppet kroppen sin. Britney ble avslørt grunnet en alminnelig feil som alle nybegynnere gjør: Hun glemte å fikse møblene bak seg da hun fikset midjen sin tynnere.  Dette ble årsaken til massiv hån av henne på nettet.
En ting jeg ikke forstår er når folk begynner å mobbe de som photoshopper. Det er liksom fyfy å fikse bilder og gi ungdommene våre urealistiske illustrasjoner av menneskekropp, men det er helt greit å lære dem å håne andre på nettet. Derfor kommenterer jeg aldri når jeg ser selv tydelig Photoshopping. Det er ikke min sak. Folk får lov å gjøre hva dem vil med bildene sine. Jeg lærer datteren min om at bildene kan være redigerte. Eller de fleste bilder i magasiner og på nettsider er jo redigerte og retusjerte.
For et par dager siden fikk jeg en hyggelig, men kritisk kommentar som var rettet mot det at jeg syndet. Jeg har nemlig redigert kroppen min jeg og. For å gjøre dette klarert så det er ekstremt sjeldent jeg redigerer kroppen min. For det første er jeg fornøyd med kroppen min og anser meg selv som heldig der. For det andre gidder jeg ikke bruke masse tid på dette. Jeg retusjerer huden min på bildene, dog uten utvasking av rynker. Jeg hater kvisene mine og arr og dem fjerner jeg gjerne. Det har jeg skrevet om. Så det tar sin tid. Mer tid gidder jeg ikke å bruke på redigering.
Men denne gangen hadde jeg et bilde jeg ville gjerne gjøre lysere og finere for Instagram. Nemlig fordi at på Insta har jeg ganske mye redigering i diverse apper, da jeg elsker å skape min egen eventyrlig verden der. Så jeg fikset bildet fint og lekte med fargene, og i samme slengen fikset jeg litt på midjen min. Ikke fordi at jeg synes midjen min er for stor, men fordi at jeg satt litt uheldig der og krummet ryggen mye, og derfor mente jeg at det blir finere om jeg får litt svai i ryggen på bildet. Jeg ville ikke late som om jeg alltid pleier å sitte slik, så jeg la ut original plus redigert bilde i mine storys. Så fikk jeg kommentaren med en gang!
“Du har jo flott kropp som du ikke trenger å redigere”, “Jeg har ikke sans for retusjering av kroppen”.
Seriøst, damer? Kan vi la være å henge oss opp i dette? Det kan finnes diverse årsaker til hvorfor man redigerer bildene sine. Man skal ikke drive “terapi” over nettet eller shame  De som redigerer og påpeke at de skader barna våre. Hva med å fremheve de naturlige kroppene som du synes er så digg? Samt vise dem for barna dine? Istedenfor å konsentrere seg om de retusjerte? Det som ignoreres vil ikke bli populært. Ignorer derfor det du ikke liker. Just saying. Men såklart alle har lov til sin mening.
Det er bare det at jeg synes det er helt greit at Britney redigerte bildet. For jeg vet ikke hvorfor hun gjorde det. Kanskje hun hadde gode grunn.
Deres mening?
XoXo Tastaturheks 
4 kommentarer

4 thoughts on “Ja, jeg photoshopper kroppen min på bilder

  1. Jeg tenker ærlig talt ikke over det.
    Selv redigerer jeg litt, men det er mest farger og dybde i bildet. Og av og til bruker jeg filter. Men bilder av meg selv er jeg aldri tynnere eller noe sånt. Det ville jo sett for dumt ut. Jeg er jo litt godt i hold. Og det er en ærlig sak. Noen synes jo det også er fint 🙂
    Det er en magisk bildeverden vi har nå til dags, og hvorfor skal man ikke få leke seg med de mulighetene som er? Jeg synes det er helt flott 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.