Skittkasting på norsk

Categories Blogg
Foto: RÅ Foto
Forrige uke leste jeg i ei gruppa på Facebook om ei dame som var norsk, men bodde permanent i syden, og befant seg i et ikke-vestlig land der ingen snakket norsk. En dag lå hun og latet seg på stranda idet hun nøt lokal tale og skinnende sol. Men plutselig oppi dette idyllen dukket det opp en klar norsk prat! To damer i tredveårene satt og skravlet uhemmet ved siden, og det gikk opp for damen vår etterhvert at de sladret om henne! Kommentarene som dukket opp var langt ifra hyggelige: damen ble kritisert for en “fæl bikini” og kroppen sin og utseende som de to var sikre på tilhørte ei fra “de lokale”. Vår dame følte seg støttet og krenket, men mest av alt undret hun seg veldig over oppførselen til samlendingene sine. Tenk å snakke morsmål for å trykke ned noen som ikke forstår hva man sier! Dette mente damen vår var lavmål og fikk henne til å skjemmes over disse norske kvinnene.
Kommentarene i gruppa lot ikke vente på seg. Flere påpekte at de sitter med lignende erfaringer, altså skittkasting som kom fra nordmenn på ferie. Jeg personlig har ALDRI opplevd at nordmenn snakket dritt om meg fordi de ikke skjønte at jeg kan norsk. Det har jeg hverken opplevd her i landet eller utenlands. Men har det noe med at jeg er blond med blå øyne å gjøre? Jeg ser jo faktisk ganske norsk ut. Hva om jeg var mørkhudet og oppholdt meg i et ikke-vestlig land? Skulle da man tenke at jeg kan norsk? I gruppa ble det nevnt av flere kvinner med ikke-nordisk utseende at de opplevde nedlatende kommentarer fra nordmenn som trodde at de var lokale og dermed ikke kunne norsk.
Nå sitter jeg her og tenker at dette fenomenet ligner veldig på skittkasting på nett, som jeg skrevet om tidligere. Man sitter trygg med følelsen av at man har lite sjanse for å drite seg ut. Da det kommer ingen konsekvens så frister det ekstra å være litt bayas  og få negativiteten ut. Men det er viktig å huske at i samfunnet kan man få konsekvenser allikevel. Enten i form av ekte straff eller i form av dårlig samvittighet. Så det er lite lurt å baksnakke noen som tilsynelatende ikke kan språket ditt, som å skrive noe dritt på nett under anonymt profil.
Har dere opplevd noe lignende på ferie? Tror dere det er et utelukkende norsk fenomen, eller man kan treffe sånt i alle kulturer og folkeslag?
XOXO Tastaturheks
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.