SYV GODE TIPS TIL EN FERSK BLOGGER

Categories Blogg
stavanger tacos
Forrige uke fikk jeg beskjed fra min Instagram venninne om at hun vil starte med egen blogg. Hun har veldig interessant tema for insta-bloggen så jeg anbefalte henne å gå for dette!
Jeg lovet å komme med noe tips som jeg kan gi til “ferske” bloggere. Så her kommer de!
 
Velg deg et tema 
Det er veldig viktig å avgrense tema du skal skrive om. Det skal være en “rød tråd” gjennom hele bloggen din. Jeg startet med å skrive om lykke og da hadde jeg blogg som het LenaLykke som hadde tydelig rød tråd. Etterhvert fikk jeg lyst å skrive mer om livet som alenemor og dating, så jeg valgte Tastaturheks navn. Nå kan jeg boltre meg i flere tema, og allikevel har rød tråd- ironi og selvironi, alt livet som det er med ironisk blikk.
 
Velg hvem du skriver du for
Det er viktig å tenke hvem man skriver for. Jeg fikk vite at majoriteten av mine lesere var unge menn. Hvorfor det mon tro? Kanskje fordi jeg hadde fine bilder på bloggen og var singel, eller fordi at jeg skrev mye om dating? Målet mitt var damer mellom 30-35. Nå skriver jeg mer om oppskrifter, mote, dating for kvinner og mammalivet og har mer jenter som besøkende på bloggen. Det er viktig å forestille seg hvem dine lesere er og hva de liker å lese om.
Jeg har noe yngre lesere enn det jeg ønsket meg, altså unge damer mellom 25-32. Men det er greit for min del, Jeg føler meg selv ungdommelig.
Kjenn dine begrensninger
Det er ikke bare bare å være en blogger. Det er noe man tror er lett. Mange tenker fortsatt at det man skriver og legger ut er ganske usynlig og ikke interessant. Men der tar man feil. Alt du vil legge ut på bloggen blir på nett for alltid. Dette betyr at dine potensielle arbeidsgivere, venner og fremtidige svigerforeldre kan få tak i denne informasjon. Kjenn derfor til dine begrensninger og la vær å publisere noe du ikke kan stå for senere. Selv om du tror du kan stå for det så tenk minst en kveld før du legge det ut. Jeg brant meg skikkelig på dette og vet hva jeg snakker om!
Skriv noe med verdi
Noen liker å lese random oppdateringer, men størsteparten av dine lesere vil sette pris på artikler som vil gi dem noe verdi. Det kan være noe tips, eller oppskrifter, eller gode råd, eller artikler som får dem til å reflektere eller føle noe. Ja, du kan bruke bloggen som dagbok, slik som jeg gjør, men husk at det er ikke bare er terapi for deg, men noe som kan være nyttig for dem som leser.
Ikke skuff leserne dine
Det kommer mange tips under dette avsnittet med ett prinsipp- la dine leser få det de forventer fra deg. Dersom du har matblogg, ikke begynn å skrive om strikking. Om du har dating blogg så ikke skriv om hvor digg det er å være singel. Jeg er ikke super på dette selv, dessverre, siden jeg har lyst å skrive om forskjellige tema, men hold deg til det de er vante med. Jeg skriver mye om dating og mammalivet og et ønske om familie, så ca 80 prosent av mine innlegg handler om dette. Jeg skriver ikke om strikking, interiør eller mote.
 
Bruke kule overskrifter
Dette må ikke forveksles med clickbait- overskrift som inneholder påstand som blir ikke bekreftet i artikkelen. De fleste bloggere bruker clickbait i likheten med aviser. Jeg ble ofte beskyldt for å bruke dem, men det jeg streber etter er kule, morsomme eller sterke overskrifter. Overskriften bør ikke være lang, men den bør være kul. Sitt og tenk flere ganger før du lager en overkskrift.
Vær deg selv!
Det jeg ser hos mange bloggere, er at man opplever en person på bloggen og helt annen person i virkeligheten. Det er ganske forvirrende, og derfor de bloggerne som er helt og fullstendig seg selv blir ofte topp-bloggere. Så ikke bli redd å være seg selv, men ikke brett ut hele livet ditt. Det er ikke så enkelt som man tror, men det er fint da man først klarer det.
Her var det mine tips, lykke til og velkommen i bloggverden!
signatur

 

2 kommentarer

2 thoughts on “SYV GODE TIPS TIL EN FERSK BLOGGER

  1. Mye man skal holde styr på 😀 Jeg har møtt mange bloggere, og de var heldigvis HELT lik de jeg har “skrevet med” 🙂 Og jeg har fått høre jeg er det også 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.