“VAKSINEPASS” ER BRUDD PÅ MENNESKERETTIGHETENE

Categories Livet som det er
reise budapest
I går leste jeg igjen om at Norge vurderer å innføre “reisepass” for dem som tok vaksine. Det er ikke første artikkel i media om dette, så jeg tror Norge er godt på vei, da Sverige og Danmark har allerede gjort dette, og Norge bare må følge etter.
Nå vil jeg ikke diskutere hvorvidt jeg vurderer å ta vaksine eller ei, eller om det er farlig eller ikke, Men jeg mener at et slik “reisepass” eller “vaksinepass” er et brudd på menneskerettigheter.
Her kommer noen punkter fra meg:
Vi er alle født frie og like. Vi blir alle født frie. Vi har våre egne tanker og ideer. Vi bør alle bli behandlet på samme måte.
Vaksinepass vil gjøre oss ulike og skape skille i samfunnet. De som tok vaksine vil se ned på de som ikke tok. De som ikke klarer/ikke vil ta vaksine vil bli behandlet annerledes enn de som tok, ergo vi blir ikke frie og like.
Ikke diskriminer. Disse rettighetene gjelder for alle, uansett hvor forskjellige vi er.
De som ikke tar vaksinen får ikke de samme rettigheter som dem som tar. Ergo, vi blir ikke behandlet likt uansett hvor ulike vi er.
Retten til et privatliv. Ingen bør forsøke å skade vårt omdømme. Ingen har rett til å trenge seg inn i våre hjem, åpne våre brev eller plage oss eller vår familie uten at det er en god grunn til det. 
Det jeg ser allerede er at folk som ikke vil ta vaksine blir kalt for stygge ting, og blir man forfulgt av denne grunn (noe som KAN skje) så blir retten til privatliv brudd på.
Bevegelsesfrihet. Vi har alle rett til å gå hvor vi vil i vårt eget land og reise fritt omkring.
Det kan ikke dem som ikke har tatt vaksinen. Man kan ikke reise fritt uten “vaksinepass”, noe som vil bryte disse rettighetene.
Tankefrihet. Vi har alle rett til å tro på det vi ønsker å tro på.
De som tror på at korona ikke finnes, eller at det finnes konspirasjonsteorier, eller dem som tror på at vaksinen er genmodifisert og skadelig, og derfor ikke vil ta vaksine vil bli straffet for dette, igjen kalt stygge ting, ikke kunne forflytte seg fritt og kanskje diskriminert i samfunnet ellers.
Retten til å samles offentlig. Vi har alle rett til å møte vennene våre og å arbeide fredelig sammen om å forsvare rettighetene våre. Ingen kan tvinge oss til å bli med i en gruppe, hvis vi ikke selv har lyst.
Har du ikke vaksinepass, kan ikke du møte venner og familie.
Ingen kan ta menneskerettighetene dine fra deg.
Men det kan såkalte “vaksinepass” gjøre.

Hva er deres mening om vaksinepass innføring?

 

signature lena

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on ““VAKSINEPASS” ER BRUDD PÅ MENNESKERETTIGHETENE

  1. Jeg har ikke gjort meg opp noen mening om det. Jeg er mest interessert i å utrydde viruset. Og selv om jeg ikke har lyst å bli vaksinert, så må jeg det, for min egen sikkerhets skyld. Jeg håper jo at flest mulig i befolkningen vaksinerer seg også. Både for sin egen og andres sikkerhet også. Frihet har vi jo uansett ikke. Med alt av lover og regler vi har hatt oppigjennom tidene, så er det ikke snakk om frihet. Dette vaksinepasset gjør jo ikke noe mer enn alt annet vi har av lover, regler og tillatelser. Det er kanskje verdt å reflektere litt over 😊

    1. så lenge det ikke blir splitt i samfunnet, og folk som vaksinerte seg og fikk f.eks bivirkninger, ikke blir sure på dem som ikke kan /ikke vil vaksinere seg, så går det greit for min del.

  2. Jeg tror det er lurt å vente med å protestere og nekte til vi vet helt konkret hva det er vi protesterer på.

    Sånn som jeg har forstått det så vil internasjonale flyselskap og andre europeiske land komme til å nekte oss å reise med / til dem hvis vi ikke har et “vaksinepass” som kan vise

    enten

    * at du har tatt vaksine,

    * at du HAR HATT smitte,

    eller

    * at du har testet deg.

    Det betyr at du må ikke være vaksinert. Og du må ikke vaksinere deg.

    Du må ikke ha vært smittet.

    Men hvis du ikke er vaksinert og heller ikke har vært smittet da må du dokumentere i “vaksinepasset” ditt at du har tatt en negariv test som er ferskere enn 48 timer
    for at flyselskapet og det landet du vil reise til skal føle seg rimelig trygge på at du ikke er smittefarlig sånn at de tør å ta imot deg.

    DET ER ALTSÅ KUN DE SOM ER KORONASYKE SOM IKKE KAN REISE OG BRUKE PASSET SAMTIDIG SOM DE ER KORONASYKE OG SAMTIDIG SOM DE MÅ VÆRE ISOLERT FORDI DE ER SMITTEFARLIGE.
    Norge har dessuten IKKE innflytelse på dette kravet som kommer utenfra, vi bestemmer ikke over kravene fra andre land.
    Men ALLE som IKKE er koronasyke når de skal reise kan få og bruke og reise med vaksinepass med disse tre kriteriene som de allerede har skissert, ingen blir holdt utenfor eller diskriminert – hvis de gjør det sånn som dette som de allerede har snakket om å gjøre det, derfor har jeg problemer med å forstå at det skal være så stor motstand mot Å UTREDE akkurat DENNE muligheten.
    Men vi kan selvsagt velge å nekte på at nordmenn (og dermed kun folk som bor i Norge) skal kunne reise ut av landet med vaksinepass og bare akseptere å fortsette å holde oss i isolasjon og “fanget” innenfor Norges grenser.
    Å nekte oss et norsk vaksinepass kan nemlig bli det samme som å holde kun Norge isolert og nedstengt og å nekte oss alle (helt unødvendig) å leve normalt og å reise ut av landet selv om resten av verden kan begynne å gjøre det. Men det er selvsagt vår menneskerett å kunne nekte oss det.

    Greit nok for meg personlig, jeg kan godt fortsette å holde meg hjemme.

  3. koronareisepass for å dra over landegrenser er greit for meg da det er ingen menneskerett å få reise inn i et annet land – bare spør dem som kommer fra land der man må ha visum for å reise overalt, vi er litt bortskjemte med vårt norske pass.

    koronasertifikat for å kunne ferdes fritt i samfunnet derimot, er jeg veldig skeptisk til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.