DU SIER AT JEG ER HELDIG

Categories Livet som det er

 

Du sier til meg at jeg er heldig som fikk komme hit og bo i et så fint land som Norge.
Jeg svarer ja visst jeg er heldig.

Det jeg ikke sier er at jeg gråt hver natt første året fordi jeg ikke forstod noe som lektoren fortalte i klassen mens alle lo, fordi jeg lærte bokmål og alle mine lærere snakket nordlandsk dialekt.

Jeg sier ikke at jeg satt lange netter og oversatt alle forelesninger for å kunne forstå bedre dagen etter. Jeg forteller ikke om alle de gangene jeg ble ropt «russeh..re» på gata bare fordi jeg var ung, fin og hadde kort skjørt.

Jeg forteller ikke om mitt savn etter mine foreldre, familien min, det å kunne snakke morsmål og om mine besteforeldre som døde uten meg ved siden.

Jeg forteller ikke om hvordan det føles å være fremmed og miste å være seg selv i hjemlandet også. Om at jeg ikke føler meg hjemme noen steder fordi jeg forlot mitt hjem som ung og aldri skapet meg hjem her jeg bor.

❤️

5 kommentarer

5 thoughts on “DU SIER AT JEG ER HELDIG

  1. Du ER heldig, som har fått oppleve det å være del av flere kulturer, flere måter å tenke på, flere måter å se verden på. Du kommer til å kjenne på det etter hvert, at dette er hjemmet ditt, det er her du har identiteten din, det er her du føler deg hjemme.
    Jeg er selv født i utlandet og har to land som bakgrunn. Jeg har vokst opp i to forskjellige land. Når jeg vokste opp i Sverige ble jeg kalt “jävla norrbagge”, her i Norge en “jævla svenske”.
    Folk, særlig onde folk, prøver å trykke på de knapper de kan for å få reaksjoner.
    Men du er sterk, du flyktet ikke. Du dro ikke tilbake til Russland for å slippe unna dette. De som har prøvd å jage deg ut har ikke vunnet. Det er noe.
    Du vil nok oppdage, etter hvert, at det er her du føler deg hjemme, savnet til trass.

    1. Jeg synes både meg og Norge er heldig og til syvende og sist er det meg som føler eller ikke føler meg heldig, så du kan ikke påstå hvordan JEG føler meg. Det vet bare meg selv. Jeg er heldig som er sterk å
      Være emigrant og som klarte seg her. Norge er kjempeheldig som har meg og mine ressurser og jeg fødte min datter til Norges fremtid. Personlig så planlegger jeg å flytte tilbake når min datter er stor nok.

      1. Det med å forstå, vite, hvordan noen føler noe avhenger jo av kommunikasjon. Har jeg misforstått deg så mh, sånn er det.
        Leit at du ønsker å flytte til Russland. Men for all del, håper du får det fint der.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.