FOR MANGE SINGLE I NORGE?

Categories Finne den rette

singel

 

I dag kom jeg over en artikkel om at det er hele 1,4 millioner single mennesker i Norge. Det er ganske høye tall, det må jeg si. Er det for mange single i Norge da?

 

Jeg tenker at det er helt som forventet. I det siste skjer det utvikling med enorme skritt. Man trenger ikke en partner lenger for å overleve eller ha økonomisk stabilitet. Det fremmes “frihet” og singellivet presenteres som det ultimate fantastiske liv. Verdiene i samfunnet har endret seg. Vi ble mer materialistiske og har lyst på komfort hele tiden. Vi setter vår egen ve og vel høyest. Det er omfattende tilgang til partnere, sex og enkel underholdning, noe som gjør at man kan ha det kjempefint som singel, men ha samme “goder” som de som er i et fast forhold. Tilgangen til nettdating skaper illusjon av stort utvalg av alle mulige partnere. Hele landet er som et stort “koldtbord” når man er singel.

Det frister ikke lenger å kjempe for å få forhold til å fungere, når man kan enkelt ha det gøy og fint også uten partner eller kan bare bytte partner. Bruk og kast mentalitet fungere også i privatlivet vårt.

 

Derfor tenker jeg at det er ikke for mange single i Norge, nei. For meg er det heller overraskende at ikke flere er single slik som ting er i samfunnet nå. Så det er helt normalt tall til å forvente.

 

Jeg har vært selvvalgt singel i over ti år. Dette var veldig koselige, rolige og gode år av mitt liv. Man har på en måte forhold med seg selv og slipper alt som har med samliv og kommunikasjon å gjøre. Men gir det mye mening?

 

På et tidspunkt i livet kommer det et ønske om å ha mening i livet, ikke bare komfort. Jeg kan si at dette slår ekstra hardt etter man fyller 35. Da ønsker man noe mer enn bare kos og avslapning, bruke penger og ha det fint. Da kommer det frem et poeng med å ha et fungerende forhold, familie og barn. En god partner er gull verdt, og et stabilt og godt forhold hjelper en å gjøre det bedre i livet, ha bedre psykisk og fysisk helse. Det er viktig ressurs, men som alt annet krever det innsats. Det kommer ikke av seg selv.  Etter 35 er det også vanskeligere å finne en partner siden så mange er allerede etablerte eller skilte med barn så dette kompliserer saken. Da må man bygge et forhold ikke bare med partneren, men også barna.

 

For meg er det slik at jeg synes her og nå at et forhold er verdt tid og energi, dersom det blir å fungere. Om dette ikke skjer så får man erfaring. Uansett er dette verdt det. Kjærlighet er verdt alt. Men kanskje nå i moderne tid har vi så lite grunn til å bo sammen og dette skjer kun av ekte kjærlighet? Derfor er det så mange single nå? Fordi at ekte kjærlighet er en sjelden vare?

 

Hva er deres mening om saken? Er du singel eller i et forhold? Hva fortrekker du og hvorfor?

 

 

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “FOR MANGE SINGLE I NORGE?

  1. Det er veldig mange som tar kjærligheten for gitt også, verner ikke om den og bryr seg mest om seg selv og lite om andres følelser. Satt på byen i natt, en ved bordet er gift og har barn. En kvinne kom bort til han, kysset han og spurte om de skulle dra hjem til henne og pule. Ja svarte han, så dro de. Jeg tenker at kona som ble hjemme fordi hun hadde migrene sikkert har det bedre som singel. Han mannen burde aldri giftet seg. Og hun som bød seg frem.. jaja, hun om det. Jeg er i forhold, snart seksten år. Slik jeg har det i dag så foretrekker jeg forhold. Men jeg var gift en gang, de siste årene den gang skulle jeg heller vært singel. Mellom disse to forholdene var jeg singel 1-2 år, hadde mye moro og noen deilige affærer, så da var det greit å slå seg til ro etterpå 😜

    1. kona har vel ikke vondt av dette så lenge hun ikke vet noe. hun som spurte er singel og gjør som hun vil. Jeg tror det fins mye verre ting (men jeg har alltid hatt avslappet forhold til den type utroskap). Kjærlighet er viktig å ta vare på, det er jeg enig i. Men det er ikke så mange som er gift av ekte kjærlighet vet du. Bra du trives i et forhold og er lykkelig <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.