10 FORDELER MED Å VÆRE VOKSEN MOR

Categories Mammalivet

Barn

Nå skal jeg skrive en positiv artikkel, så dersom du er en av de som planlegger å være mamma som 35+ eller 40+ , eller kanskje eldre , så her er det rette stedet for å hente noe inspirasjon. Det er nemlig slik at de fleste artikler skremmer kvinner vekk med å ramse opp alle risikofaktorer og hvor tøft det er å få et lite barn som voksen mor. Men her er noen punkter som vil få deg til å se lysere på saken. Velger å dele dette fordi jeg kan raskt havne dit selv.
Her kommer min liste.
Du er trygg på deg selv
Som ung mor var jeg veldig usikker både på meg selv, kroppen min og alt som har med mammarolle å gjøre. Nå er jeg sikker på meg selv. Ikke at jeg stoler mer på kroppen min, men jeg er sikker generelt. Hvertfall nok for å ikke høre på alt og alle angående råd om baby.
Du har bedre økonomi
Jeg vet at dette ikke gjelder alle, men det stemmer for meg. Jeg har mye bedre økonomi, god jobb og egen bolig. Det er stor kontrast til tider da jeg fikk Irina og slet mye økonomisk.
Du setter mer pris på mammarollen
Når man er veldig ung så er det mye som frister, mye man vil prøve og utforske. Nå vet jeg at ting kommer og går, men barna blir, og jeg setter mye mer pris på det å oppleve å bli mamma.
Du passer bedre på helsa
Da jeg var ung mor brydde jeg meg ikke så mye om helsa. På denne alder erkjenner man ikke farer og antar bare at helsa skal vare livet ut. Når man er voksen så bryr man seg mer om helsa, ergo gjør alle tiltakene for å holde seg frisk og rask.
Du har bedre tid
Som voksen har man mer tid og bruker tiden riktig. Som ung stresser man med ditten og datten og bruker tiden på masse rart. Som 20+ studerte jeg og jobbet, gikk på fest og traff venner. Nå som voksen, ferdigutdannet og jobb med fleksitid kan jeg prioritere tiden riktig: bruke den på mine barn.
Du tar vare på forholdet
Dersom du er i et forhold så kanskje har dere vært sammen i lang tid og har stabilt forhold. Dersom det er nylig forhold  så allikevel er du mer bevisst og motivert til å holde sammen.
Du har mer livserfaring
Det er gull verdt. Jeg trenger ikke kommentere dette en gang. Det er mange ganger jeg tenker at det kunne vært topp å vite det jeg vet nå da jeg var 20+ år.
Du blåser i perfeksjonisme
Som voksen bryr du deg ikke så mye om hvordan kroppen ser ut etter fødselen så lenge kroppen fungerer, du ikke så stressa om flekker på sofa og du tar livet mer med ro. Dette hjelper veldig mye på mammalivet.
Du verdsetter utvikling
Som voksen vet du at det er viktig med utvikling og setter dette høyt i livet til barnet ditt. Jeg ser oftest voksne mødre som stiller masse spørsmål og drar med barna på diverse aktiviteter.
Du er mer ansvarsfull
Som voksen vet man at barna betyr ansvar og ikke minst klarer du å ikke drukne i dette ansvaret og fordele oppgavene riktig.

Enig i mine punkter? Tilføy gjerne dine egne også.

 

 

signature lena

8 kommentarer

8 thoughts on “10 FORDELER MED Å VÆRE VOKSEN MOR

  1. Jeg ser veldig godt alle lyspunktene du nevner 🙂
    Selv er jeg veldig glad at mitt yngste barn er 20 nå, og ikke 10 😉 For jo eldre man blir, jo flere ting føles krevende.
    Men når man er i situasjonen, så kjenner man jo ikke noe annet, og da er det jo greit, og den gleden er jo der og da ♥

    1. de som fikk barn som 40+ er nok glade for at barna er 10 og ikke 20 og får dem til å føle dem mye yngre enn dem er. Jeg får oppleve begge deler om jeg er heldig 🙂

  2. Eneste grunnen til at jeg ville hatt barn etter 40 var om jeg ikke hadde noen fra før, men jeg synes de er tøffe de som går i gang med det så sent, og det kan jo det være veldig ulike grunner til …
    Jeg fikk mine 4 barn før jeg var 30.

  3. Mødre over 40 år er ofte overhysteriske ovenfor sine barn. Dette gjør barna mer usikre og mindre selvstendige.

    1. dette er ikke aldersavhengig, men personlighetsavhengig. Jeg fikk notat “hysterisk mor” hos jordmor da jeg var 24 :))) Min datter er veldig usikker. Kan si med handa på hjertet at jeg lærte av mine feil nå og det blir andre boller med nr 2

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.