5 STEG TIL STERKERE SELVBILDE

Categories Livet som det er
lenalykke
 
Her kommer det en motivasjons artikkel fra meg. Jeg føler at jeg liker best å dele positive ting her på bloggen, så her er det. Det er viktig med sterk selvbilde. Dette bidrar til bedre livskvalitet og ellers gjør livet enklere. Ønsker du deg et bedre selvbilde, her kommer det noen tips fra meg.
steg 1: Finn dine sterke sider
Alle vi har sterke og svake sider. Jeg som pedagog i bunn er overbevist om at man får mer motivasjon og sterkere selvfølelse av å fokusere på utvikle videre sine sterke side istedenfor å prøve å “fikse” sine svake sider. Man skal jobbe med sine svake sider da også, men det er absolutt verdt å fokusere på sine sterke sider.
steg 2: Vær lojal mot deg selv
Du er din bestevenn, og derfor bør du behandle deg selv som en. Det hjelper ikke på selvfølelsen og selvbilde om du sitter og rakker deg selv ned. Snakk til deg selv positivt og pass på hvilke ord du bruker. Jeg anbefaler å se på seg selv om morgenen, smile og si noe positivt om deg selv hver morgen. Det er den beste starten på dagen som fremme sterkere selvbilde,
steg 3: Demp stress
Stress lager mye rot i kroppen, og påvirker vårt selvbilde. Når du har veldig mye å gjøre og ikke alltid rekker til alt, kan det hende du føler deg udugelig eller mindre god. Derfor er det viktig å dempe stress. Det hjelper som regel å lage prioriteringslister, bruke avslapningsmetoder, ta pauser, og rett og slett bare sette seg selv øverst på toppen av liste med gjøremål.
steg 4: Senk forventninger
Det som hjelper å både dempe stress og styrke selvbilde, er å ikke ha for høye forventninger. Hverken til seg selv eller andre. Adekvate forventninger er bare sunt. Så senk dem litt og nyt livet!
steg 5: Dropp perfeksjonisme
Jeg var perfeksjonist i mange år, og da var jeg veldig ulykkelig. Det er best å kutte dette en gang for alltid. Når ting går bra og du ser bra ut, føler deg bra og har det bra så gjør det ikke noe om ting er ikke perfekt. Si til deg selv hver dag at ting går bra, og det er bra nok.
Har du egne tips til hvordan styrke selvbilde?
signature lena
6 kommentarer

6 thoughts on “5 STEG TIL STERKERE SELVBILDE

  1. Alltid mange fine tips hos deg.. Jeg har alltid hatt et ganske godt selvbilde, tenker litt sånn..”Jeg er bra nok til mitt bruk”.. God sommer videre fine du <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.