7 VANSKER JEG OPPLEVER DAGLIG

Categories Livet som det er

 

 

Lenalykke jul

 

Jeg åpner opp her stadig om mine konsentrasjonsvansker og hvordan dette påvirker hverdagen min. Her laget jeg en liste med mest plagsomme ting jeg opplever så og si daglig. Dette er med formål om skape mer forståelse rundt tema.

Mangel på tidssans

Det er utrolig vanskelig for meg å beregne tid

Som regel kommer jeg for sent til avtaler eller regner med at jeg rekker mer per dag enn det jeg klarer å gjennomføre

 

 

Vansker med å finne frem 

Jeg tror ikke det er generelt for folk med konsentrasjonsvansker, men jeg strever med dette. I dag opplevde jeg å ikke rekke et møte fordi jeg aldri fant frem. Det er spesielt kjipt når man kjører bil

 

 

Vansker med å jobbe konsentrert

Jeg misunner folk som kan sette seg ned, og så sitte og skrive uten å bli forstyrret og avledet. Jeg klarer dette absolutt ikke.

Om jeg skal klare dette så må jeg ha musikk på ørene eller full stillhet og ro rundt meg

Derfor var det rene tortur for meg å sitte på felleskontor, da var jeg utrolig uproduktiv og stresset

 

 

 

 

Sensitivitet for lys og lyd

Jeg klarer ikke å la være avlede eller irritere meg over høye lyder eller for sterke lys

Det er utrolig vanskelig av og til å sitte sammen med nordmenn under lunsjen siden nordmenn snakker alltid veldig veldig høyt

Jeg vet ikke hvor det kommer fra, men ofte har jeg lyst bare stikke fingrene i ørene mine og løpe ut,

fordi at det er nærmest fysisk smertefullt

 

 

Vanskelige emosjoner

Det å ha konsentrasjonsvansker betyr ofte å ha reguleringsvansker,

noe som igjen betyr at man kan gå gjennom hele spektrum av emosjoner hver dag

Det er ganske vanskelig å håndtere ofte så det er ikke så kjekt alltid

 

 

Vansker med å holde avtaler

Jeg har en svær notatbok full av avtaler som jeg sjekker mange mange ganger per dag

Dette er mitt hjelpemiddel som gjør at jeg klarer å huske (de fleste) avtaler og se hva jeg har gjort per dag

Jeg krysser av det jeg får til og flytter det jeg ikke får til til neste dag, fordi at jeg klarer ikke å følge dette opp selv uten notatboka mi

 

 

Vansker med å vente 

Dette er seriøst det verste jeg vet!

På grunn av manglende tidssans går tiden for meg alt for sakte

Minutt virker som en time, en time som en dag, dette er rene tortur

Alle som kjenner meg godt vet at det er ikke lurt å la meg vente for da blir jeg sur og kan ikke gjøre noe med dette

 

 

 

Her var det min liste, håper dette skaper mer forståelse og aksept for mennesker med konsentrasjonsvansker, fordi at det er noe som er mye mye mer enn bare “maur i rumpa” eller “rastløshet” og “vimsing”.

 

Klem fra meg,

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “7 VANSKER JEG OPPLEVER DAGLIG

  1. Heia.

    Har du vært utredet for ADHD/ADD.
    Dette er jo en vanskelig diagnose å sette i voksen alder.

    Jeg levde 8 år med 3 jenter som hadde ADHD, å alle dine 7 vansker/problemer, slet også di med.
    Særlig dette med tid, følelser, vente, konsentrasjon og di fungere best med musikk på ørene( tålte ikke støt fra andre).

    Du beskriver dem.

    Å når jeg tenker tilbake, så passe det på deg også.

    Godt kosthold, nok søvn og planlegge, hjalp mye på di 3.

    Lykke til.

      1. Bra, problemet er at diagnosen er vanskelig å få i voksen alder. Eksen ble utredet i nesten 1 år, før diagnosen ble stilt.

        Lykke til uansett 😊.

        1. det trengtes ikke i mitt tilfelle. Jeg jobber selv med dette daglig og bare beskrev alt til psykolog, samt at vi fylte ut skjemaer. Men jeg har ikke denne diagnosen på papiret og jeg ville ikke ha. Den lukker mange dører for en, spesielt for gutter

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.