DET ER IKKE SLIK SOM DU TROR

Categories Livet som det er

lenalykke

 

 

Tilbake til tema som jeg utviklet i mine to siste poster om blokkering og sine grenser.  Det er tema om selvkjærlighet.

 

Mange tror at selvkjærlighet baseres på sterkt selvbilde og diverse “goder” man gjør for seg selv i hverdagen, men det er ikke alltid som du tror, så:

Hva er selvkjærlighet for meg?

 

 

x når jeg kjøper meg nye sko når jeg ikke har penger til mat i morgen- det er ikke selvkjærlighet

x når jeg går på fest med venner,  når jeg egentlig har lyst å sove og slappe av, og føler ikke for å være sosial- det er ikke selvkjærlighet

x når jeg endrer og forbedrer meg selv for at andre skal like meg bedre- det er ikke selvkjærlighet

x når jeg trener, kjøper fine klær og bytter jobb for å være en del av sosial gruppe- det er ikke selvkjærlighet

x når jeg godtar kritikk som jeg er uenig i, og prøver å forbedre meg selv for å bli bedre likt- det er ikke selvkjærlighet

x når jeg trener og spiser sunn mat for å passe til noen sine rammer- det er ikke selvkjærlighet

x når jeg sminker meg fordi jeg ikke tør å vise meg uten sminke- det er ikke selvkjærlighet

 

lenalykke

 

  • når jeg blokkerer noen på nett fordi vedkommende plager meg og gir meg dårlige følelser- det er selvkjærlighet
  • når jeg kutter kontakt med en venn eller slektning fordi hen gir meg dårlige følelser, påfører meg skyldfølelse eller bare sier masse ufint som går inn på meg- det er selvkjærlighet
  • når jeg sier til meg selv at jeg er glad i meg selv uansett hva, uansett hvordan jeg ser ut eller hvordan andre ser på meg- det er selvkjærlighet
  • når jeg snakker til meg selv som til min bestevenn og lar meg selv slappe av og hente meg inn istedenfor å piske meg selv opp- det er selvkjærlighet
  • når jeg velger meg selv foran alt og alle, uansett situasjon- det er ikke egoisme, det er selvkjærlighet
  • når jeg trener og spiser sunt fordi det er bra for min kropp og helse- det er selvkjærlighet

Hva betyr selvkjærlighet for deg?

 

signature lena

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.