DETTE ER JEG SÅ LEI AV

Categories Livet som det er

lenalykke

 

Jeg har gitt meg selv et løfte (som jeg sliter med å holde), og det er ikke diskutere med noen på Facebook og for det meste ikke snoke der i noen grupper eller diskusjoner. Dette er stor tidstyv for det første, så en hel innsjø med negativitet og ustabile folk for det andre. Derfor var jeg flink i flere uker å holde meg unna. Jeg vet ikke hvorfor jeg kommenterte i dag 😛

 

Men sånn får det være

 

Ei dame spurte hvorfor så mange kvinner etter fylte 35 klipper håret kort. Jeg stusser også over dette, men jeg selv hadde kort hår veldig lenge og synes dette var fint. Men samtidig skjønner jeg ikke hvorfor så mange velger dette, selv om ikke alle kler dette. Så jeg synes spørsmålet var legitimt.

 

Dette skapte så klart reaksjoner: ei dame skrev at dette var uungåelig siden håret blir tynt med alderen pga mange på hormoner etter overgangsalder. Jeg kommenterte at man kan få hormonterapi eller behandlinger som gjør håret tykkere. Da fikk jeg passet påskrevet. Dette er farlig, grusomt, og det er ikke bra å ta hormoner (rart i et land hvor de fleste går på p-piller), jeg er for selvopptatt, overfladisk, det er best å like seg selv som du er . Blablabla.

 

Jeg er så lei av dette. Dette kan jeg ikke beskrive

 

Hvorfor er det så bannlyst å passe på utseendet sitt i Norge? Hvorfor kan ikke kvinner bestemme selv hvilket hårlengde de skal ha? Uansett alder og hårtilstand. Hvorfor er det ikke lov å ta behandlinger om man ønsker seg sunt tykt og fyldig hår etter fylte 35. Jeg begriper dette ikke.

Jeg kjenner mange kvinner som kler kort hår, slik som Annebe her på bloggen, eller Hildstil på Instagram. Da jeg hadde kort hår manglet jeg hverken fine bilder eller fine menn. Dette påvirker ikke så mye. Men det finnes kvinner som virkelig ikke kler kort hår og det er bare dumt om de selv ikke ønsker kort klipp, men blir presset til dette.

 

Kan vi slutte med dette, vær så snill? Det er viktig å trives i egen kropp, ærlig og oppriktig, og det er viktig la andre også gjøre dette, selv om de kanskje ikke gjør det på din måte.

 

signature lena

2 kommentarer

2 thoughts on “DETTE ER JEG SÅ LEI AV

  1. He he, jeg har også skrevet om det før… men tror ikke det er for at noen føler seg presset til å klippe håret kort,..tror det kan være flere grunner til at de som har likt p ha litt lengde på håret plutselig blir korte. F.eks overgangsalder- les hetetokter. Og det er mer lettvint p ha kort hår. Langt hår har alltid vært endel av min identitet og jeg beholder det en stund til selv om jeg har blitt 60 år

    1. Skjønner dette. Det var det jeg poengterte, at f eks hetetokter finnes det hjelp for. Skjønner ikke hvorfor er det ikke lov å bruke medisin og kosmetologi for å bli kvitt plager og se bedre ut

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.