ER VI BLOGGERE REKLAME-PROSTITUERTE?

Categories Blogg
konfetti
Som blogger vil jeg bidra til at mine følgere blir lykkelige og glade
Nå sitter jeg og leser et interessant blogg-innlegg fra en av toppbloggerene. Innlegget handler om hvem som har ansvar for reklame som blir publisert på bloggen. Er det bloggeren selv eller er det leserne som får reklame tydelig oppmerket og bør være skeptiske til kilden. Det ble skrevet blant annet at vi bloggere kan ikke stå ansvarlige for hvordan reklamen blir forstått, samt hvordan våre lesere velger å bruke pengene sine.
Jeg er enig i det at hver enkelte av oss har eget ansvar for sin økonomi og psyke, men jeg er helt uenig i at vi bloggere kan stappe hva som helst som reklame på bloggen!
Er vi bloggere eller prostituerte som kan kjøpes for å reklamere hva som helst?
Det er nok at bloggere har dårlig rykte og ofte blir kalt for “klikk-horer”, så det er trist at flere av oss ikke velger samarbeidspartnere med omhu. Jeg ser flere seriøse og veldig gode mennesker som blogger som går i den fella og lar seg kjøpe.
Vi har ansvar folkens. Tenk om vi solgte medisiner som kunne potensielt ta livet av folk eller skade helsen. Skulle vi si det samme. At folk må selv ta ansvar og være kritiske til hva vi reklamerer? Er det ikke helt sykt?
Vi bloggere har ansvar for det vi publiserer på bloggene sine. Enkelt og greit. Om noen blir skadet økonomisk, psykisk eller fysisk av det vi presenterer på bloggene våre, så er vi medskyldige i dette. Punktum. Jeg synes vi bør alle tenke litt om pengene vi tjene stinker eller ikke.
signatur
6 kommentarer

6 thoughts on “ER VI BLOGGERE REKLAME-PROSTITUERTE?

  1. Går utifra du tenker på mitt innlegg? Det er forskjell på ansvar og å ta hensyn. I tillegg har vi forskjellige intetresser som gjør at vi liker forskjellige ting. Jeg synes det åndelige er spennende og ser ikke hva som kan være farlig med det. Ville aldri hatt reklame for noe som fronter et dårlig kroppsfokus. Eller noe som jeg anser som skadelig.

      1. Selvfølgelig har det med interesse å gjøre. Om du gir reklame for noe som absolutt ikke er av din interesse, så viser det jo at du ikke bryr deg om produktet/varen/tjenesten. Så interesse har mye å si. Jeg ville aldri gitt reklame for hundemat, fordi jeg har jo ikke hund. Jeg takker altså nei til det som ikke er av min interesse og det er viktig. Lurer på om du har misforstått?

        1. Jeg skrev generelt. Jeg synes det er kynisk å reklamere for noe som kan gjøre folk blakke f. eks. Det at jeg har interesse å legge meg under kniven f.eks betyr ikke at jeg har moralsk rett å reklamere for kirurgiske inngrep som kan potensielt drepe følgerne mine.
          Det er greit at man trenger penger, men det bør være måte på for oss som bloggere. Min mening

  2. Først, må bare si, for et nydelig skjørt du har på.

    Ingen tvil om at bloggere kan påvirke mange mennesker med det de sier, gjør og reklamerer for. Og har et ansvar for det de fronter, og derfor må være bevisst på sin påvirkningskraft. Ikke alt er av det gode, spesielt unge usikre mennesker kan bli påvirket av noen/noen som ikke er bra for de.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.