HVILKEN DIALEKT ER FINEST?

Categories Livet som det er

bunad

 

I går så jeg diskusjon i en gruppe på Facebook om hvilken dialekt som er finest i Norge. Jeg mener personlig at det er veldig håpløs diskusjon fordi at vi alle er forskjellige og vi liker forskjellige ting. Så jeg vil dele  mine tanker om dette.

 

Jeg synes at stavanger dialekt er best. Jeg har alltid vært fascinert av denne byen og dialekten. Mange mener at stavanger dialekt er ikke så fin, men jeg liker den. Jeg elsker best skarret “r” som høres litt “frenchy” ut. Husker da jeg bodde i Harstad så møtte jeg en mann fra Stavanger, vi satt på kafe og han snakket og snakket, mens jeg var helt stille. Han spurte hvorfor jeg ikke sa noe, og jeg svarte at jeg nøt å høte på dialekten hans. Slik var det alltid og nå boltrer jeg i min elskede dialekt, og selv om jeg ikke studerte den godt og heller ikke  lærte den selv så trives jeg kjempegodt med å høre på.

Jeg liker også godt bokmål eller Oslo dialekt, fordi at den er veldig vakker og ren, og jeg forstår alt så lett.

 

Hvilken dialekt synes DU er best?

 

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “HVILKEN DIALEKT ER FINEST?

  1. Jeg liker veldig godt Finnmark dialekt. Kanskje fordi det er forbundet med urnorsk, eskimo følelse og reinsdyr som gjør det litt eksotisk for Norge å være😁

    1. høres veldig romantisk ut, jeg som bodde i Nord Norge i 11 år må innrømme jeg er ikke glad i nordnorsk dialekt og finner den litt mumlende og altfor myk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.