HVORFOR BLI DU KRENKA AV “ALT”?

Categories Hverdagen
Hvitt kjole
Da jeg postet om 10 ting man ikke bør spøke med den 1. April, fikk jeg kommentarer på min insta om at man blir så lett krenka av “alt” nå i disse tidene.
Da tenker jeg å skrive litt om tema. Ja, for det første så har vi corona som førte oss i isolasjon og mange sitter ensomme og alene. Dette gjør noe med psykisk helse. Flere er sårbare og har dårlig psykisk helse fra før av. De blir lettere påvirket og såret av alt tull andre publiserer i sosiale media.
For det andre, så driver man og skriver eller spøker, eller tuller med ting som er i utgangspunktet private og sensitive, så vet man at det blir reaksjoner. For det er såkalte trigger-tema som flere kan reagerer på.
Så tilbake kan jeg spørre “hvorfor skriver man så masse dritt på nettet nå om dagen?”. Saken er ikke at flere blir krenket, men at flere skriver så utrolig mye dritt og tillater seg selv å tulle med trigger tema som er sårbart og viktig for flere. Så enkelt er svaret.
Ønsker man ikke noen blir krenket så tenker man seng om to ganger før man skriver. Synes man at de som ble krenket burde scrolle videre eller pelle seg vekk fra some, så samme regelen gjelder deres vei: la vær å skrive tull eller bare scroll videre når du får masse dritt og kritikk tilbake. Så enkelt som så.

Ellers så blitt sosiale media nå i corona tiden et utrolig toxic sted hvor man kun kan ferdes på eget ansvar. Det er lurt å ta med seg videre og kanskje tillate seg selv pauser.

 

 

signature lena

7 kommentarer

7 thoughts on “HVORFOR BLI DU KRENKA AV “ALT”?

  1. Jeg spøkte også om graviditet 1. april, men selv om jeg som blogger har lært at folk reagerer på nesten absolutt alt, så kunne jeg ikke i min villeste fantasi se jeg for meg at noen skulle ta seg nær av til og med dette. Jeg tok feil. Tror folk må roe seg litt ned. Livet er for kort.

    1. Stygt sagt at folk reagere på alt når du selv maset så mye om “hets” og at folk var stygge mot deg og vurderte å stenge kommentarfeltet. Lurt å vær snillere mot andre om du vil ha det samme tilbake? Dessuten er du ikke en blogger jeg ser opp til mtp moralsk pg etisk fremtoning på bloggen og gleder meg til Ida kaster deg fra plass 1. For godt.

        1. jeg går ikke i viderediskusjoner. Jeg prøver å holde meg vekke fra drama fordi at det er ikke godt for min psykiske helse. Ha en fin dag

        2. Ikke lurt å kaste med stein når man sitter i glasshus – signerer lenalykke her. Dette er som å vifte med en rød klut – har du tatt for mye Møllers tran? 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.