Hårete armhuler på kvinner er bare ekkelt!

Categories Mote og Hudpleie
kvinner
Se hva jeg fant på nett mens jeg surfet meg rundt etter fine kjoler: verdens vakreste kvinner fra fortiden Se litt nøye på bildene- dem alle har kroppshår. Verdens vakreste, Grace Kelly som var ekte prinsesse og gift med mektig mann, hadde hår på armene. Sophie Loren og Marylin hadde hår i armhulene, noe de ikke ser ut til å skjemmes over.
 
På hvilket tidspunkt ble det plutselig bestemt at kroppshår på kvinner er noe ekkelt og unaturlig?
Noe sier til meg at det ble bestemt idet sekundet når barberingsblad produsentene fant ut at det går an å selge barberingsblad til kvinner. Det er bare å farge det i rosa, kalle for noe fancy og ta ekstra hundrings. Ja, de fleste hygieniske ting og tang for kvinner koster minimum hundrings mer enn tilsvarende mannlige ting. Da fikk kvinner høre at det er ikke fint med kroppshår.
Jeg grøsser litt når jeg leser kvinneblader og damegrupper på Face. Fordi at det kryr av.
“Æsj, så ekkelt!”
“Kroppshår er ikke noe fint på kvinner” og andre ting som hvertfall kvinner ikke burde si om seg selv.
Hvorfor hater vi kroppshår og ikke hår på hodet? Det er da ikke så mye forskjell.
Jeg synes det er ganske ille når min tiåring kommer til meg og ber om å barbere hendene siden gutter på svømming peker på og ler. Eller når min kompis forteller om sin date på den måte:
“Hun var utrolig søt da, men hendene hennes var hårete. Som en ape vet du”
Seriøst, er dette å shame kvinner for?
Jeg barberer meg, Ikke av plikt, men når jeg føler for det.
Hva med dere? Bør ikke kvinner få velge selv?
XOXO Tastaturheks
Foto: RÅ Foto

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Hårete armhuler på kvinner er bare ekkelt!

  1. Fint innlegg! Interessant med “når kvinner begynte å barbere seg og synest hår var ekkelt”. Og ja det skapte etterspørsel for barbersaker.

  2. Dette er en anglosaksisk påvirkning som har sneket seg inn langsomt, men sikkert. Da jeg vokste opp, var det slett ikke sånn, men jeg husker at en kanadisk tenåringsvenninne sa det var slik de tenkte i den engelskspråklige verden (til min store forbauselse). I en fransk skjønnhetsbok jeg kjøpte i 1990, stod det at man kunne fjerne hår i armhulene om sommeren og la være om vinteren 😉 Og så sent som i 2005 var en norsk venninne av meg flau over å fortelle at hun regelmessig fjernet alle kjønnshårene og lurte på om menn ville reagere på dette (var nysingel). Da en svensk medelev måtte fjerne blindtarmen på slutten av 80-tallet, ble vi alle forferdet over å høre at sykehuset hadde barbert venusberget hennes før operasjonen – hun følte seg ydmyket og “amputert”.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.