LIVET ER SÅ URETTFERDIG

Categories Livet som det er

I går snakket jeg med et par kvinner i en gruppe på Facebook. Samtalen var rundt populær blogger Isabel Raad. Jeg mener at Isabel er et godt eksempel på forretningskvinne som skapte seg selv, både når det gjelder utseende og økonomi.

Som dere vet er jeg anti-Janteloven, så jeg mener ikke at mennesker som oppnådde virkelig mye i livet bør tenke at de “ikke er bedre enn noen andre”. De er bedre på mange områder og sånn er det. Folk som er mer pene, mer flinke, mer rike har helt andre forutsetninger i livet enn resten. Dette er litt dumt å nekte på. De som er bedre enn andre kan handle fra øverste hylle.

Men det finnes mennesker som reagerer kraftig på dette. Jeg forstår at dette kan føles urettferdig, men her er noen av mine tanker. Ja, livet er ofte urettferdig, men det er også fakta at de som jobber for å oppnå sine mål  får ofte mer enn de som ikke gjør noe. Noen er heldige og får ting gratis, som, for eksempel, de som blir født pene, eller født i rik familie, men de fleste av oss skaper først ressurs som senere “jobber” for oss.

De som er pene trener mye, eller investerer i utseende. De som er rike har jobbet seg opp for å bli rike. De som er flinke har studert for å oppnå dette. Så livet er ganske så rettferdig vil jeg si.

Jeg forstår at dette irriterer noen og de ønsker at alle blir “like”, men slik er det ikke.

Hva tenker dere om dette?

 

Klem fra meg,

signature lena

 

6 kommentarer

6 thoughts on “LIVET ER SÅ URETTFERDIG

  1. Noen er “bedre” utrustet fra naturens side. Sånn er det bare. Men vi kan velge å gjøre hva vi vil med det vi har fått utdelt. 😊

  2. Jeg mener også at de som jobber hardt bør ha belønning for strevet. Men det finnes også folk som jobber hardt, men ikke blir så heldig:)
    Ja, livet er både rettferdig og urettferdig:)

  3. For meg, så strander den anti-jante -greia ved det punktet om at du ikke skal tro du er BEDRE enn andre, for det er jeg faktisk enig i. At en har sider og egenskaper en er bedre enn andre på, -iallefall bedre enn de fleste, er helt ‘innafor’, men ikke at en er genrelt bedre. Da blir det hovmodig og nedlatende istedet for realistisk.
    Hva Isabel Raad angår, blir det hun står for alt for overfladisk for min del. Når sant skal sies, opplever jeg henne som giftig. – At hun har bygget seg en merkevare er i og for seg aktverdig nok, men problemet er at det er gjort ved å spre ren gift! Operasjoner og fillers til langt over hodet har bidratt saftig til å forkvakle folks selvbilde, da det er kun meg, meg, meg. Hun demonstrerer over and over again at hun gir flatt faen i andre (som da det kom en anmodning ikke å legge ferien til Dubai grunnet grov diskriminering av landets kvinner, for så at hun booker seg inn på første fly til nettopp Dubai)..

    1. Jeg tenker at det du beskriver er bildet av Isabel som media dyrker (noe som tjener henne btw) og som folk tror som ikke kjenner henne skikkelig eller ikke følger henne daglig. Mange beskriver meg som overfladisk også og ei som gir dårlig selvbilde til kvinner pga jeg er åpen om mine behandlinger. Jeg personlig mener at behandlinger er bedre enn filters på bildene (dette har jeg kommentert før og skal ikke gå på dette siden du og flere her bruker dette og det er hver person sitt valg og det har folk fullt lov til). Når jeg følger Isabel daglig ser jeg henne fra et annet vinkel. Uansett er hun skikkelig flink forretningskvinne, det skal hun ha. Jeg skulle ønske jeg hadde så mye penger. Skikkelig luksus 🙂 Bare min mening

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.