SLIK BEKJEMPER DU USIKKERHET

Categories Livet som det er

blomster våland

Det er ikke lett å være sikker på seg selv alltid, Dette handler ikke bare om selvbilde, men også tidligere erfaringer, og generelt hvor rolig man er og hvor mye man klarer å stole på at alt blir optimalt i livet. Som igjen handler om erfaringer.
Jeg var veldig usikker person før. Alt jeg skulle gjennomføre eller avgjøre måtte jeg diskutere og drøfte med noen. Jeg gikk hele tiden til rådgivere og venner og spurte, og spurte, og spurte om råd.
Nå klarer jeg meg mye bedre. Jeg tar mine avgjørelser selv og er sikker på meg selv og livet.
Her er hvordan jeg fikk det til, og jeg deler min metode steg for steg for dere.
Steg 1: Ha en plan
Når du har en plan så blir du mer sikker. Automatisk. Det er fordi at du vet hva du skal gjøre og hvor du skal. Det å ha plan gjør at du blir mer sikker.
Jeg vet at ikke alle liker planer, men dette anbefaler jeg altså.
Steg 2: Tenk alle uheldige utfall og gi slipp
Usikkerhet kan komme av at man bekymrer seg mye for alle ting som kan skje. Altså for uheldige utfall. Dersom du setter deg ned og tenker deg alle mulige utfall, så blir du mer sikker. Siden du vet hva som kan skje, men husk å gi slipp og tenke at det er ikke sikkert det faktisk kommer til å skje.
Steg 3: Ha plan B
Når du har reserveplan blir du veldig sikker. Det snakker jeg om fra egen erfaring. Du vet hva du vil, du vet hva du skal gjøre, du vet hva som kan skje, og dersom det går ikke slik du planlagt, så vet du hva du skal gjøre. Så dette vil gi deg skikkelig trygghetsfølelse.
Steg 4: Stol på dine erfaringer
Dersom ting ikke går som planlagt i det hele tatt, så er det viktig med en slik egenskap som å stole på dine erfaringer. Stoler du på at du klarer dette, så blir du mer sikker. Dersom du ikke har erfaringer så hjelper det å ha en «Pippis» holdning om at du klarer dette selv om du aldri har gjort dette før.
Steg 5: Husk å stresse ned
Det er viktig å lære seg å håndtere stress. Dette vil gjøre deg mer sikker i alle situasjoner. For meg hjelper det å puste og bruke mindfullness.

Her var mine tips, håper de vil hjelpe deg også for å bekjempe usikkerhet.

6 kommentarer

6 thoughts on “SLIK BEKJEMPER DU USIKKERHET

  1. For meg er det nok en Pippi-holdning som råder. Jeg orker ikke å bruke så mye energi på å tenke og planlegge. Men det har jo med helsen å gjøre. Så da er Pippi en god motivator. Hun tar alt på strak arm, og det har jeg også måttet gjøre for det meste. Jeg føler meg ikke spesielt usikker nå lenger. Jeg var det før. Da klarte jeg sjelden å ta selvstendige avgjørelser. Men så ble jeg syk, og det endret det meste, på godt og vondt.
    Fine tips du har her ♥

  2. Det å ha en back-up plan er iallfall noe jeg føler betryggende! Litt mer usikker på det med å se for seg alt som kan gå galt, da det kan være lettere sagt enn gjort å gi slipp 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.