TI TING DU IKKE BØR SI TIL EN MED AKNE

Categories Mote og Hudpleie
akne
Jeg er en åpen blogger og stolt av dette. Jeg er også åpen om at jeg sliter med akne siden jeg var noe-og-tyve. På disse årene fikk jeg høre mye rart om kvisene mine. Det er liksom folk tar seg til rette siden du har noe fremmed i ansiktet, og prøver å påpeke og “hjelpe” deg så godt de bare kan. Uten å bli spurt en gang.
Derfor lager jeg her en lista, i tilfelle dere lurer. Dette bør du ikke si til en person med akne.
Har du prøvd…?
Man sier dette og så foreslår masse diverse kosmetiske ting og produkter som vi med akne har allerede hørt tusen ganger om. Ja, for vi med akne søker etter produkter som kan hjelpe og vet sikkert mer enn dere uten akne om diverse produkter og medisiner. Om du er ikke hudlege, hudpleier eller farmasøyt så la vær å kommentere.
Du har så store kviser!
Jeg vet at jeg har store kviser, jeg har øyne og ser meg selv i speilet hver dag. Ja, det er ekkelt. Takk for påminnelsen.
Sex hjelper mot dette her
Nei, det gjør det ikke. Det gjør ikke graviditet heller. Jeg vet dette hundre og ti prosent
Har du prøvd å kutte ut sukker?
Ja, jeg er sukkerfri i over to år nå. Dette hjelper på kviser såklart, men se jeg har dem fortsatt allikevel.
Det er lurt å spise sunt
Jeg spiser kanskje sunnere enn deg. Altså jeg spiser ikke sukker, sjokolade, gluten, fett mat osv. Men jeg har kviser og du har dem ikke. Så enkelt er det.
P-piller hjalp meg mot kviser
De gjorde det ikke for meg. Bortimot gikk jeg opp syv kilo, ble helt bitch av hormoner og mistet sexlyst. På toppen av alt så kan jeg ikke ta p-piller nå på grunn av fare for blodpropp, men fint dette fungerte for deg.
Du bruker for mye sminke!
Ja, jeg gjør det. Jeg vet at sminke er ikke bra for huden. Men skal vi bytte huden for en dag så du går der ute uten sminke med gedigne kviser i ansiktet? Bare prøv
Du må akseptere deg selv slik du er
Jeg prøver hardt, men uten slike kommentarer kunne det vært mye enklere.Jeg vet at mange påstår at kviser i ansiktet er psykosomatiske og vitner om dårlig selvbilde. Jeg mener at man får dårlig selvbilde av uren hud.
God hygiene er tingen
Det finnes fortsatt folk som mener at man kan få akne fordi at man ikke vasker ansiktet sitt nok. Sannheten er at livet urettferdig og noen spiser sjokolade tonnevis og legger seg for å sove med tykt lag med sminke, men har porselenshud. Mens noen skrubber og vasker, men har fortsatt kviser. Overdreven vask kan blant annet forårsake mer akne.
Hva skjedde med fjeset ditt?
Dette får jeg høre ofte fra folk som ikke sett akne arr før. Da tror de at jeg har noe sykdom eller ble utsatt for noe tragisk. Dette er ikke gøy å høre. La vær å spørre!
Oppsummerende vil jeg si at det å gå med akne føles ofte som å gå med gigantiske tatovering i ansiktet, og kanskje er mye verre enn å gå med sår og arr i ansiktet (jeg gikk rundt med brannsår eller laseroperasjon). Når man har sår da tørr ikke folk å spørre, men dersom du har akne da stirrer dem og spør i vei. Derfor min oppfordring i dag- hold munnen deres lukket. Takk skal dere ha.
signatur
8 kommentarer

8 thoughts on “TI TING DU IKKE BØR SI TIL EN MED AKNE

  1. Man bør jo ikke kommentere utseendet til folk enten det gjelder kviser eller andre ting.. om man ikke skal si noe hyggelig.. Og det å få råd om alt en kan gjøre er bare slitsomt..om man ikke har spurt som du skriver her.. Jeg har aldri vært plaga av kviser og er selvsagt glad for det.. Klem til fine deg <3

  2. Jeg har selv slitt med acne siden jeg var 14 år og i en alder av 38 så har jeg de fortsatt. Jeg har prøvd masse og noe har funket andre ting har ikke funket. Man blir så forbanna og oppgitt over det og det koster. Alt koster. Vet ikke hvor mye jeg har betalt for produkter jeg. Huden min var mye verre når jeg var yngre, da gikk jeg på en tablett kur og den hjalp. Så fikk jeg noe på resept som jeg skulle smøre på. Jo da det hjalp men huden min tørket inn. Det er et helvete å ikke tørke den ut for å ikke få den for fet. Jeg har dager hvor jeg ikke bryr meg, jeg har dager hvor alt er dritt. Jeg skal nå til en ny behandler så skal jeg se hvordan det går. Ønsker deg lykke til på din reise. Og så vil jeg si jeg syntes du er tøff og modig som tør å stå frem med dette. For å vise sine svakheter er ikke alltid lett. Men du kommer sterkere ut av det. Du er vakker uansett.

      1. Eller hvis du for en gangs skyld går uten sminke en dag og folk kommenerer:” Er du syk? Du ser ikke helt frisk ut i dag” 🙈

  3. Forslag syntes jeg er innafor dersom det er den rammede som selv har bragt temaet/problemet på bane, men da utelukkende i beste mening, og kun dersom det tydelig fremkommer at vedkommende ønsker å få tips om hva som har hjulpet andre. Dessuten er en nødt til å ordlegge seg slik at en ikke får vedkommende til å anse problemet som enda værre enn det i utgangspkt. var..
    – Hva angår sånt som å påpeke størrelsen på/mengden av akne/urenheter, for ikke snakke om utbrudd typ ‘hva har skjedd med fjeset ditt!?’ er jeg regelrett rystet over at folk over en alder av 5 år kan få seg til å si!! (Antar disse kommentarene er selvopplevd og/eller har blitt deg fortalt av andre, og dermed vitterlig har blitt sagt). Dette er jo såpass usivilisert oppførsel, at jeg lurer på hvordan i himmelens navn det kan ha seg at de opererer som selvstendige, myndige mennesker ute i samfunnet!.. Jeeze!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.