10 SPØRSMÅL DU IKKE BØR STILLE I JULA

Categories Hverdagen

jul

 

Jeg husker veldig godt tilbake til jula 2010 som var utrolig tøff for oss. Der og da lærte jeg å være raus og snill med andre i Jula, fordi at man aldri vet hva andre går gjennom her og nå, og hvordan jula er for dem. Jeg lærte også å unngå visse spørsmål. Dette er fordi at disse spørsmålene såret meg mye da jeg var i en sårbar situasjon i jula. Her kommer derfor min liste med spørsmål du helst bør unngå å stille på denne tiden.
 Har du kjøpt mye julepynt ? 
(mange sliter med dårlig råd, så la vær å spørre dersom andre ikke ønsker å ta det opp selv og fortelle hva de kjøpte og hvordan de pyntet hjemme)
 Hva ønsker du deg i julegave?
(om det er ikke med hensikt å kjøpe noe fint til andre, så la vær å spørre. Noen har ikke råd, noen drømmer om ting som er uoppnåelige osv. Ikke få dem til å tenke på ting som kan såre)
– Hva fikk du i julegave?
(igjen, noen får ikke gaver, av diverse årsaker, så la vær å spørre om andre ikke tar det opp selv)
– Hvem skal du feire med?
(noen har ingen å feire med, så bare la vær å spørre. Det er helt ok å spørre om man ønsker selskap, dersom du tenkte deg å tilby)
– Skal du reise hjem i jula?
(Jeg får dette spørsmålet veldig ofte, nesten bestandig. Og alltid stikker det litt i hjertet. Jeg svarer at vi feirer ikke jul i Russland på lik linje som her i landet, men såklart skulle jeg ønske å reise, og det er ikke alltid vi har mulighet. Nå har jeg ikke sett mine foreldre på over tre år)
jul
Spørsmålene jeg synes man BØR spørre er følgende:
– Hvordan har du det nå?
– Trenger du noe hjelp, bidrag, selskap?
– Gleder du deg eller gruer du deg til Jula? Vil du snakke om dette?
– Er det noe du vil snakke om? Jeg er her for deg.
Hva synes du er akseptabelt og ikke-akseptabelt å spørre rundt julefeiring?
signature lena

 

Min Facebookside

Min Matside

Min Instagram

7 kommentarer

7 thoughts on “10 SPØRSMÅL DU IKKE BØR STILLE I JULA

      1. Når man skriver ‘jeg håper du har det bra’ så trenger ingen svare, en forteller om en har lyst da her ikke forventes noe svar, men gir rom for svar. Verste jeg vet er at folk spør om man har det bra, hvis man ikke har det bra så vil de fleste ikke vite svaret uansett. Når man blir spurt om sådan ting ‘har du det bra?’, så kan det være et ubehagelig spørsmål å få hvis man ikke har det bra.

  1. Det kommer an på hvor godt jeg kjenner vedkommende/hva jeg vet om de. Om det dreier seg om small-talk etter en introduksjon, så bør en definitivt trå varsomt, og følge de kjørereglene her. Men jeg er i grunn ganske god på å ‘fiske ut slike opplysninger hvor disse så utgjør rammene for hva som er ‘sikker grunn’ i hht slike spm. Kommer de med en partner, så er det f.eks trygt å spørre om det blir hjemme eller skal feire et annet sted, for da vet du de ikke er alene. Er vedkommende typ direktør i Aker, så er ikke manglende penger et issue å ta hensyn til, osv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.