3 REGLER FOR BEDRE KOMMUNIKASJON VED SEPARASJON

Categories Finne den rette
blondekjole
Det er dessverre slik at Corona har skapt flere skilsmisser i 2020, og det er slik at jeg har erfaring med skilsmisse og separasjon. For meg ble lærdommen smertefull, og jeg skulle ønske at jeg visste det som jeg vet nå. Altså hvordan kommunisere ved brudd, og hvordan komme gjennom separasjon med minst skader for deres relasjon og samarbeid, og egen psyke ikke minst.
Så her er mine anbefalinger som jeg har delt i tre viktige steg.
Steg 1: Fokuser på endringer/ Finn positive sider
Det er ofte slik at ved brudd en av partene er ikke helt ferdige, og bruddet er initiert av den andre. Derfor kan det være vondt og masse negative følelser kan blusse opp. Det er vanskelig å fokusere på selve endringer, og enda vanskeligere å tenke hva positivt som kan komme ut av dette.
Men allikevel, om du klarer å rive deg løs av sorg og bitterhet, og eventuell sinne, så vil du finne flere gode ting som vil komme med dette bruddet. Fokuser på dem!
Steg 2: Ta ansvar
Det er meget vanlig å legge ansvar over på den andre partneren, og beskylde hverandre i bruddet. Men egentlig så gjør det mye bedre om du tar ansvaret selv istedenfor. For det er alltid to om en skilsmisse eller brudd. Så ta din del av ansvaret, innrøm hva du gjorde galt, finn hva du kunne gjøre bedre og finn ut hvilket ansvar du er villig til å bære videre.
Steg 3: Finn kompromiss
Det er ikke bare i samlivet man må kompromisse. Det kreves i bruddet også. Vær villig til å kompromisse og finne felles løsning. Da blir det lettere å kommunisere og bygge gode relasjoner.
Det var mine tips. Jeg skulle ønske jeg fulgte dem i 2010 da jeg skilte meg. Det kunne spare meg mange tårer, sinne og utgifter til rettssaker.
signature lena

 

2 kommentarer

2 thoughts on “3 REGLER FOR BEDRE KOMMUNIKASJON VED SEPARASJON

  1. SÅ fin du var på bildet Lena 🙂 Ja, hørt at folk har slitt litt i Corona-perioden 😮 Man går jo oppå hverandre hele tida. Men man må snakke sammen, det er det viktigste uansett. Både før et brudd, og etter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.