5 ØST-EUROPEISKE MATVANER NORDMENN MENER ER RARE

Categories Matlaging

russisk mat

Her kommer det en morsom post. Ofte får jeg kommentarer på maten fra hjemlandet mitt når jeg forteller om det eller lager noen retter. Som regel liker nordmenn øst-europeisk mat, men fortsatt noen retter er utrolig rare eller usmakelige for norske folk.
Her er min liste med det nordmenn opplyser er “rart” og vegrer seg for å smake:
russisk mat
Piroger med torsk
De kalles for “kulebyaka” og har opprinnelse fra Nord-Russland. Fersk torsk med litt løk og salt bakes inn i deig uten sukker, så man får innbakt torsk. Mange nordmenn mener at kake med torsk er veldig rart, og tørr ikke smake retten. Jeg personlig synes det er veldig godt.
russisk salat
Rødbete og sild salat
Denne salaten heter “pelskåpe” og er veldig vanlig i Russland, Hviterussland og Ukraina. Spesielt i jula og på nyttårsaften. Prinsippet med denne salaten er at man starter med sild og så legger lagvis: sild, hakket løk, most potet, rødbete, egg. Alt dette smøres med majones. Jeg synes også det er svært godt, men mange norske venner mener det ikke er så fristende.
russisk mat
Pannekaker med rød kaviar
Det er vanlige pannekaker, gjerne søte som spises sammen med rød kaviar. Blanding av søt og salt gir spesiell smak. Det er veldig godt med vodka. Det er en typisk russisk rett og er kjent for mange, dog mange mener det er utrolig rart.
russisk mat
Sommersuppe med surmelk
Det er tradisjonell sommer suppe som er veldig god kaldt, og som egentlig bør serveres kaldt. Den kan enten serveres med drikke som ligne øl (som heter kvas), eller på norsk blir det mjød, eller med surmelk eller kefir. Suppa heter “okroshka” og oversettes som “hakket og blandet”. Den ligner egentlig lapskaus, bare oftest uten kjøtt. Egg, agurk, poteter, reddik, dill og vårløk hakkes og blandes sammen og oppi i dette helles det mjød eller surmelk. Det smaker spesielt, men jeg synes det er godt. Den bør serveres kaldt.
russisk mat
Gelé med kjøtt og majones
Det er tradisjonell rett som er vanlig i flere østeuropeiske land og som heler “holodec” noe som oversettes “fryset ned”. Denne retten ligner norsk gammeldags kabaret hvor man koker kjøttkraft med kjøtt inni med gelatin og grønnsaker og lar den stå på avkjøl helt til den stivner. Det er vanlig å bruke mye hvitløk som smakstilsetning og spise retten med majones. Mange nordmenn mener den ser og smaker rart. Hos meg var det favorittrett da jeg var barn.

Kjenner du til noen østeuropeiske retter som du synes er rare? 

 

 

signature lena

 


Bildene er laget med Canva
15 kommentarer

15 thoughts on “5 ØST-EUROPEISKE MATVANER NORDMENN MENER ER RARE

  1. Jeg kjenner nok ikke til noen østeuropeiske retter, nei.. men jeg syns ikke de høres SÅ rare ut de du nevner. Jeg er en sånn person som aldri sier at jeg ikke liker noe før jeg har smakt det. Jeg er ikke så veldig glad i for mye fisk, men jeg ville garantert ha smakt på alt det du nevner her dersom noen hadde bydd meg på det.
    Dessuten liker jeg å finne opp mine egne “retter”, og en storfavoritt hos meg er søt Mariekjeks med kald lungemos på 😉

  2. Interessant med mattradisjoner fra andre land! Pelskåpen høres lekker ut, med grovbrød og søt, sterk sort té til, syns jeg. Oppskrift? 🙂 Og piroger med fersk torsk høres kjempegodt ut, det må for eksempel være supert å lage på fisketur, om man har med seg ferdig gjærdeig – ja, jeg er inspirert. 🙂 Pannekaker med rød kaviar, og sommersuppen? Meget skeptisk til kombinasjonene, særlig surmelken, hehe! Og hjemmelaget kjøtt i gelé som pålegg med majones er sikkert kjempegodt – har bare ikke tenkt tanken at det går an å lage det, det nærmeste jeg har sett i Norge er barndommens bokser med bogskinke. 🙂 Må jo være en super måte å utnytte proteinene i kjøttbein (regner med at det er det som gir gelatinen?), det kunne vi sikkert gjort mer i Norge også. Hvordan lager du det? 🙂

      1. Ikke nødvendig dersom du søker de opp på nett – det kan jo jeg også gjøre, så sparer du den tiden. Tusen takk for matinspirasjonen. 🙂

  3. Høres spesielt ut, men ville smakt om jeg fikk det servert.

    Tror alle land har sine spesielle matretter som andre syns høres helt j*vlig ut. Kan jo tenke meg at for andre er bla smalahode, fiskelever og rakfisk ganske spesielt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.