5 TIPS FOR Å TAKLE URO

Categories Livet som det er

blomstring våland

Det er ganske rare tider nå og flere sliter med å føle uro og usikkerhet. Her fant jeg noen tips som kan hjelpe med å dempe uro og få mer sikkerhet i hverdagen.
Behold dine rutiner
 
Det er viktig å ikke droppe rutiner og avlede seg mot hverdagslige gjøremål. Om det er en tur ut med bikkja, bedre frokost, eller jobb og mailer, Det er viktig å beholde sine rutiner. Når man opplever uro så øker kortisol nivået i blodet og man begynner å glemme dagligdagse rutiner, og føler at de er meningsløse. Allikevel rådet psykologer å beholde sine rutiner og sette fokus på dem.
Pust inn og pust ut. Gjør dine rutiner “på autopilot” og ikke avlys planer. Dersom du er veldig stresset og det er vanskelig å starte noe som helst, prøv å beholde enkle rutiner slik som stell, matlaging, kaste ut søppel ol.
Ikke lag “prognoser” 
Når man er stresset lager hjernen “prognose” i hodet og gir tre typer reaksjoner: flykte, sloss eller stå stille. Derfor bør man unngå å lage “prognoser” i hodet og heller godta usikkerhet, følge med på hvordan situasjon utvikler seg og handle deretter. Det er viktig å være takknemlig og sette pris på det du har per dags dato her og nå.
Styrk selvfølelsen
Når man opplever uro svekkes selvfølelsen og man blir redd for å ikke takle situasjoner som kommer. Selvfølelsen kan styrkes ved å lage lister over prosjektene som du klarte i livet hittil, eller ved å oppnå resultater på områdene du er sikker på. For eksempel, i trening, matlaging mm.
Unngå ting som trigger uro
Dersom det å lese nyheter gjør det mer bekymret og stresset så bør du begrense dette. Fokuser på nyhetene for eksempel for 15 min dagen. Husk at hyper kontroll og unngåelse er like skadelige for psyken.
Fokuser på det som er viktig
Studier viser at folk som har mening i livet overlever i ekstreme situasjoner oftere og bedre. Barn, familie, foreldre, egen helse, noen prosjekter- alt dette kan hjelpe deg å overleve tunge tider og ta vekk fokuset fra uro mot livet med gleder og håp.
Har dere gode tips for å håndtere stress og uro?

 

10 kommentarer

10 thoughts on “5 TIPS FOR Å TAKLE URO

  1. Det er mye av det samme som du skrive jeg også tenker. Å ha noe FAST er viktig tror jeg. Og alltid gjøre det. Jeg hadde taklet dårlig å være arbeidsledig LENGE av gangen i alle fall. Da måtte jeg laget meg et system på annen måte i alle fall 🙂 Ønsker deg en fin dag Lena <3

  2. Lære å leve med uro. Sjekk ut podcast guro og guru, noe litt alternativt men mye bra perspektiv på livet. Lykke til med uroen.

  3. Jeg har visst jeg er god på å holde hodet kaldt når det skjer ting som skremmer opp folk. Dette kom jo virkelig til sin rett under C19 -perioden, lik som det atter igjen kicket inn ved krigsutbruddet. Men jeg har imidlertid vært fint lite bevisst på hvorfor, så det var en god del av disse punktene som ble typ a.ha -opplevelser 😛

    Det er imidlertid et råd jeg kan tilføye i anledning krigen som jeg anser helt avgjørende for å kunne forholde seg rasjonelt i forhold til krigssituasjonen; Når du leser nyheter, les KUN rapportene som forteller hva som har skjedd! Altså; IKKE klikk inn på disse spådommene og synspunktene som blir avsagt av all verdens ekspertise!! – For om de er aldri så kunnskapsrike og dekorerte, så er de IKKE tankelesere, -Ergo; De vet ikke stort mer om hva- og hvordan Putin tenker enn hva jeg gjør. så det eneste en kan oppnå ved å lese/høre denne synsingen og spåingen, er unødvendig stress og tap av rasjonell vurderingsevne!

    Generelt, så er det avgjørende at du, i det du mottar en nyhet som skremmer, analyserer hva det FAKTISK er som du har fått vite; Altså, ‘Skrell’ av krigstyper i overskrifter og ordlyden som ble brukt, slik at du kun sitter igjen med ren datainfo. Dette er oppskriften for hvordan jeg unngikk å føle på noe av den frykten som rådde i anl. C19 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.