5 (U)-VANER Å DROPPE FOR Å FINNE KJÆRLIGHETEN

Categories Finne den rette

forhold

Som tidligere “evig” singel har jeg erfart at det finnes en del (u)-vaner som raskt kan hindre en i å treffe den rette og finne kjærligheten. Det er sikkert mange av dem, men jeg ville skissere det viktigste her å dele det med dere som opplever å være “evig single” ufrivillig.  Det er en fordel å få endre disse (u)-vanene for at det endelig skal klaffe.
Her er min liste:
Basere sin avgjørelse på første inntrykket
Been there, done that, Ofte har jeg gått i den fella at jeg droppet potensielt gode kjæreste-kandidater fordi at førsteinntrykket var ikke slik jeg ønsket og forventet. Det er positivt, meget positivt å vite nøyaktig hva du ser etter og ønsker, MEN ikke alltid det første inntrykket er det riktige. Flere ganger har jeg truffet samme person igjen og var positivt overrasket. Så om det er ikke kjemi på første date, men du vil prøve å gi dette en sjanse til- gå for det!
kjæreste
Være bastant i mindre viktige “kriterier”
Jeg mener at det å ha kriterier er bare bra, men samtidig er det lurt å dele dine kriterier for fremtidig kjæreste i “viktige” og “mindre viktige”. For eksempel, det er viktig for deg at hen har utdannelse, men litt mindre viktig at hen er høy eller liker gå turer. Du bestemmer selv hva som er veldig viktig og hva som er mindre viktig for deg. Men når du møter person så pass på å ikke sette så utrolig stort fokus på mindre viktige kriterier, dersom det som egentlig er viktigst for deg er på plass. For meg spilte det ikke så viktig rolle at kjærester min er noen år yngre enn det jeg så for meg, fremfor at han har personlighetstrekk som jeg så etter. Før var jeg veldig bastant på absolutt alle kriteria, og dette gjorde det utrolig vanskelig å finne den rette. Gi kjærligheten sjanse!
Tenke med hodet fremfor hjertet
Dersom du har brent deg mange ganger før, er det vanlig å tenke at nå skal du være fornuftig og forsiktig, og tenke med hodet siden hjertet kan ta feil. Min erfaring er at hjertet tar aldri feil, selv om forholdet basert på kjemi ikke funker noen ganger. Som regel kombinasjon av fornuft og god kjemi er det beste, men jeg råder å gå etter en du har kjemi med. Det er så utrolig viktig for å holde sammen og god kjemi vil hjelpe på alle nedturer som forhold kan by på.
forlovet
Leve i fortiden
Ofte har man brent seg et antall ganger før man bestemmer for å gå videre og finne kjærligheten på nytt. Dette kan føre til at man drar med seg erfaringer, smerter og traumer fra fortiden. Ja, det er viktig å lære av sine feil, men det er også viktig å forstå at om du ønsker ny historie med annerledes resultat, er det viktig å droppe gammel historie og starte noe helt nytt med et åpent sinn. Din nye partner er ikke din eks, det er en annen person. Ikke dra med bagasje fra fortiden i det nye forholdet ditt.
Stresse med alt
Når man er på utkikk etter kjærlighet, spesielt når man er oppi årene og har behov for noe fast og for å etablere seg kan man raskt begynne å stresse med alt. Dette kan føre til at man skremmer folk fra seg, eller legger press på forholdet. Noen etablerer seg raskt, noen trenger tid. Husk at partneren din er også et menneske, hen har sin historie og kan ha sine årsaker for å ta det i rolig tempo, eller for å ønske å etablere seg raskest mulig. Det er viktig å ikke stresse, men ta en ting om gangen.

Jeg må være såpass ærlig og si at jeg har gjort ALLE disse feil og dette hindret meg fra både å finne kjærlighet til å få dette til å fungere. Kjenner du deg igjen? Er det noe du kunne tilføye her?

 

 

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “5 (U)-VANER Å DROPPE FOR Å FINNE KJÆRLIGHETEN

  1. Jeg har ikke noe å tilføye. Brukt mest hjerte jeg:)
    Man lærer jo etter sine feil. Fint at du har funnet kjærligheten:)

  2. Jeg er helt enig i alle disse punktene
    Og så vil jeg legge til at man lettere kan.finne en ny partner når man ikke “jakter” på en. Mine har ihvertfall kommet lår jeg minst har ventet det.

    Felles interesser trenger ikke være et must, det er viktigere at man trives når man er sammen enn at man på død og liv skal gjøre alt sammen.

    Mange år tilbake i tid var jeg på date med en kar jeg delte mange intetesser med som var viktige for meg. Men kjemien var totalt fraværende, det merket jeg allerede første gang vi snakket sammen. Men ville jo gi han en sjamgse, så vi møttes tre-fire ganger uten at kjemien noen gang kom.

    1. ja, det er best å slå av “jakte” modus, men noen finner den rette også ved målrettet søk.jeg har to venner som klarte dette. de gikk på date som på jobb- minst 10 date per uke :))) dette gidder ikke jeg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.