DERFOR LIKER IKKE DE JULEN

Categories Hverdagen

Jul

 

Det finnes flere årsaker til at enkelte folk ikke liker jul eller gruer seg til hele desember. Jeg har spurt flere som forteller at Julen er den vanskelige tiden for dem, og jeg har lest artikler hvor psykologer beskriver flere årsaker. Jeg kom til en konklusjon:
Lykkelige folk elsker å feire høytider
 
Det spiller ingen rolle hvilken høytid dette er, men det er koselig å feire.
Jul
Det finnes diverse årsaker til at folk ikke liker julen, og de er veldig mange, men jeg vil dele noen av dem, kanskje de viktigste.
Dårlige erfaringer
Spesielt fra barndommen. Dersom du opplevde noe negativt i jula, blir alle neste høytider like vanskelige. Det er mitt tilfelle, noe jeg jobber med nå.
Jul
Vansker med å feire
Det kan være dårlig helse, økonomi, familiesituasjon- alt som hindrer en å feire og ha fin høytid på alle mulige måter. Det er ganske utbredt årsak og derfor bør man hjelpe til andre som har det vanskelig i jula slik at feiringen blir fin for alle.
Stress som følger med
Noen har det kjempefint i julen, men misliker stress som følger med selve planleggingen, fordi at det er ikke bare bare å planlegge jula og få alle ting på plass.
Dersom du misliker julen, hvilken av variantene over er du?
signature lena
4 kommentarer

4 thoughts on “DERFOR LIKER IKKE DE JULEN

  1. Jeg liker julen, familiesammenkomster og å tenke på de jeg kjøper gaver til, men misliker alt stresset og vet ikke helt hva å gjøre med det annet enn å godta det…
    Det er fint du jobber med dårlige følelser om julen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.