DET SUGER Å VÆRE ALENE I JULA

Categories Blogg
Hei Ho , Heksa deres er skikkelig forsinket, men her kommer luke 5. Som handler om ensomhet i jula. Eller ikke?
Betyr det å være alene i Jula å ha en ensom og fæl feiring eller betyr det frihet og muligheter?
Jeg har vært alene i Jula kun en gang i hele mitt liv, og det var året 2004 da jeg kom til Norge som student og var helt alene. Men da koset jeg meg masse med venner, kjæreste og masse selskap. Så jeg fikk ikke kjenne ordentlig på ensomhet og noe fælt da.
Jeg tenker at det må være spesielt belastende å være en eldre person og ikke ha noen nærmeste i jula. Fordi at eldre folk er ikke så gira å bruke sosiale media, og ikke har overskudd til å dra ut og oppsøke nye bekjentskap. Derfor skal vi ta ekstra vare på dem i jula. Har du noen eldre naboer eller bekjent så skader det absolutt ikke å spørre om hen vil være med på noe adventsaktivitet eller med i jula. 
Ellers er mulighetene mange: oppsøk folk via sosiale media, blir med på veldedige feiringer, hør i diverse gruppa om dem som inviterer hjem til seg selv i jula,åpne ditt hjem for andre. Så vips, du er ikke alene.
Har dere opplevd å ferie jul alene noen gang?
signatur

 

2 kommentarer

2 thoughts on “DET SUGER Å VÆRE ALENE I JULA

  1. Jeg har aldri vært alene i jula, men i fjor hadde jeg lyst til å være hjemme for meg selv og boikotte hele feiringen fordi jeg akkurat hadde mistet et barn, så julesteming var det siste jeg tenkte på. Men det fikk jeg ikke lov til; heldigvis får jeg vel si nå i ettertid. Imidlertid har jeg noen få ganger vært på andre siden av jordkloden i jula der de ikke har feiret tradisjonell jul, og det har alltid vært vemodig. Har aldri lengtet så mye hjem som da. Men jeg syns vi skal bli flinkere til å feire med venner også i julen og ikke bare med familien, og det hadde vært fint om det gikk an å feire på flere utesteder også, slik jeg har opplevd i utlandet. Savner du ikke ortodoks jul i blant?

    1. Nei jeg savner absolutt ikke ortodoks jul da jeg ikke har sterk tilknytning til kirka. Savner min familie på Nyttårsaften for det er det vi pleiet å feire

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.