FORBRUKSLÅN TIL JULEGAVER?

Categories Blogg
Her kommer luke nummer 6 fra Heksa og her må vi ta en alvorsprat med dere søtnoser.
På fredagen i forrige uke kjørte jeg hjem fra jobb og hørte på nyhetene. Der ble det fortalt at en av tre nordmenn tar opp forbrukslån for å fikse dyre julegaver. Altså helt seriøst? Skjer dette i et av verdens rikeste land?
Presset ble så stort at folk nærmest blir desperate etter å holde både fjeset og planken. Men hvem poserer dere for da?
For deres barn som ikke skjønner at disse dyre gavene betyr en del med kjip tid i månedene fremover? Eller at pappa og mamma vil bli sittende fast på jobb istedenfor å ha kvalitetstid med dem?
For deres naboer som vil misunne dere bittelitt, men så vil drite i det hele og glede seg til gjeldfri år, mens dere vil kjempe med livet og betale tilbake på lånet.
Hallo, folkens, helt seriøst. Dette er ikke verdt bryet! Drit i dyre gaver, kjøp noe søtt og med mening, eller lag selv. Vi har fått strikket votter en jul fra reserve bestemor til Irina og gud så glad vi ble fordi at de var så fine og søte, og jeg bruker dem fortsatt. Hver eneste tråd i dem er laget med kjærlighet som jeg kjenner når jeg tar dem på.
Så, hør på Heksa her som IKKE kjøpte noen dyre gaver i år, men heller ikke sitter med masse gjeld og har spart penger til ny stue som vi vil oppgradere snart.
Har dere lånt penger til julegaver noen gang?

 

signatur

6 kommentarer

6 thoughts on “FORBRUKSLÅN TIL JULEGAVER?

  1. Så enig med deg, dette her er jo galskap! Det er fint å kose seg med julehandelen om man har lyst og råd, men å ta opp lån for å kjøpe masse dyre ting fordi man føler man må? Det er helt vilt.

  2. Jeg har aldri lånt penger for å kjøpe julegaver noen gang, men tilpasser prisnivået på julegavene til økonomien. Poenget med julegaver er tanken bak og overraskelsen – det skal ikke være noe bestillingsverk med ditto forventningspress. Da har man misforstått hva julen handler om. Ikke rart at mange syns det er stress med jul når man gjør noe som skal være gøy om til plikt.

  3. Jeg starter julegavehandelen allerede fra sommeren av. Benytter meg av tilbud og lagrer de i esker, og fører et skjema over hva jeg har. Da slipper jeg altfor mye utgifter i desember og når januar kommer med mange regninger. Har flere venner som sliter i januar, når alle fakturaer skal betales. Leser på https://www.xn--billigeforbruksln-orb.no/ at det kun tar 30 dager før du får en betalingsanmerkning om du ikke har betalt innen forfall. Så ikke nok med at du ikke får betalt regningene, men det blir svinhøye gebyrer i tillegg. Pluss at du ødelegger sjansene senere for å få lån, om man virkelig trenger det!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.