EN DEL AV JANTELOVEN (derfor nevner jeg ikke lenger alderen min)

Categories Livet som det er, Mote og Hudpleie

 

Mine refleksjoner rundt det som nylig skjedde med Sissel Kyrkjebø på Palmesus, og hvor mye dette prates om i aviser og overalt. Også forklaring på hvorfor jeg misliker alders fiksering og alt som følger med.

For det første (dette har jeg sagt mange ganger før) så er samfunnet i Norge utrolig opptatt av alder. Mens italienere gifter seg som 45+ og oppfører seg som ungdommer på denne alder, dømmes person på samme alder i Norge og forventes å vente på barnebarn. Jeg kan love deg at jeg ble ALDRI spurt av italienske folk om min alder, mens norske er ganske opptatte av dette.

For det andre, inndeling av folk etter alder er veldig bra for å styre dem, for da forventes det bestemt atferd, bestemt klesstil og bestemte sosiale aktiviteter. Så for meg er dette en del av Janteloven. Jeg er imot urealistiske forventninger for alder (slik som når skuespiller på 37 spiller ei dame på 50),og jeg er imot aldersfiksering. Alder er et tall og den bør ikke diktere hva folk skal eller ikke skal gjøre.

Situasjon med Sissel (i mine øyne) handler IKKE om alderen hennes, men om sangen som ble valgt og sjanger som hun har. Dette er en tidløs sang, en klassiker, mens publikum på Palmesus ønsket noe mer moderne. Hvordan avisene klarte å vri dette til alderen hennes  dette forundrer meg. Om Sissel kom ut og sang noe rap da tror jeg dette skulle vært godt mottatt. Annet spørsmål om hun skulle takke ja til denne oppgaven 🙂

 

Tilbake til meg selv: jeg opplevde mange negative kommentarer når det var faktum at jeg var sammen med yngre mann og når jeg ønsket meg flere barn. Det er ikke noe jeg ønsker å høre om igjen, og det er noe som jeg kan si skadet mitt tidligere forhold i stor grad.  Jeg liker heller ikke kommentarer om at ei kvinne på min alder ikke kan bruke sånn og sånn klesstil. Derfor skal jeg jobbe målrettet med å bevise at jo, det er helt lov og man kan være fin og fresh i alle aldre og alle størrelser.

Også tror jeg på teori om at hjernen vår innstiller seg til den alder man tenker man er. Jeg har gjort sosialt eksperiment nå i sommer hvor jeg opplyste annen alder til folk som ikke kjenner meg og tro meg eller ei, folk trodde på det at jeg var både yngre og eldre enn alderen min tilsier. Dette bare beviser til meg at det er noe tull å henge seg opp i alder og nevne det hele tiden.  Kanskje jeg blir første blogger som takker nei til intervju og oppmerksomhet dersom journalistene vil opplyse alderen min.

 

Jeg har fått flere venninner som vil kjøre samme eksperimentet: ikke tenke på alderen sin, men fokusere på livet sitt, helsa og hudhelsa. Jeg kan love at flere sa til meg at de seriøst begynte å se yngre ut. Så det er mitt store mål med denne bloggen og motesiden: skape mote som ikke roper alder, men passer til individuell stil og endre tankegang slik at kvinner slutter å bekymre seg for alder  og begynner å  nyte livet uten å tenke at mulighetene forsvinner (jeg var veldig redd og panisk over at jeg får aldri annen mulighet for å få familie at jeg var nesten deprimert i mitt siste forhold).

 

Gir det mening? Join gjerne, jeg heier på deg!

Har du annen mening- det er lov å dele her.

 

Love you all <3

signature lena

4 kommentarer

4 thoughts on “EN DEL AV JANTELOVEN (derfor nevner jeg ikke lenger alderen min)

  1. Det viktigste er å finne noen som er som en venn en har kjent hele livet, bare ikke møtt før nå. Enig med deg, aldersfiksering er dumt. Og ikke minst, fordomsfullt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.