SLIK VALGTE JEG NORGE (min emigrant historie)

Categories Hverdagen, Livet som det er
Norges
Etter mange forespørsler fra mine lesere bestemte jeg meg for å skrive om min historie. Hvordan kom jeg til Norge, hvorfor Norge og hvordan skjedde dette at jeg havnet her.
Alt startet egentlig i nord Russland hvor jeg bodde sammen med min mor, far og lillesøster. Jeg har aldri tenkt eller hørt om Norge utenom at oldemor var fra Kirkenes- Alta området og at hun var samisk. Jeg har ikke tenkt på dette noe særlig.

En dag  leverte jeg papirer til Høgskolen i hjembyen min og drømte om å bli førskolelærer og logoped. I Russland er det veldig strengt med hvem som kan få bli logoped. Man må ha veldig god uttale selv. Så jeg måtte gjennom “eksamen” hos logoped for å se om jeg uttalte alle lydene riktig. Der gikk jeg ikke gjennom nåløyet fordi jeg ikke uttalte alle lydene riktig. Jeg husker at jeg satt der og gråt fordi jeg hadde så lyst å jobbe med barn med vansker.
Så sa hun som var eksamen lærer: Har du hørt om Norge?
Det finnes ei gruppe med studenter som skal lære norsk og få praksis i Norge. Da bør du velge spesialpedagogikk.

Lenalykke tur
Jeg var MEGET skuffet siden jeg ikke fikk som jeg ville, men jeg takket ja fordi jeg hadde lyst på denne utdannelsen.
Så første året skulle vi i praksis i Tromsø.
Det er verdt å nevne at jeg hadde det veldig fint i hjemlandet. Vi bodde i en fin leilighet, foreldrene mine hadde gode jobber og jeg studerte, hadde kjæreste og gode fremtidsutsikter. Det siste jeg tenkte på var å flytte til utlandet.

Så første gangen vi dro til Norge i praksis ble jeg helt forelsket i landet. Allerede da jeg gikk ut av fly i Tromsø, kjente jeg på fantastisk luft som bare Norge har. Da visste jeg at dette får være landet mitt, her blir mine barn født og her skal jeg bo.
Det skjedde veldig raskt at jeg kom til Norge for å studere på Høgskolen i Harstad. Dette var kjærlighet ved første blikk og jeg elsker Norge fortsatt den dagen i dag.
Klem fra meg,
signature lena
15 kommentarer

15 thoughts on “SLIK VALGTE JEG NORGE (min emigrant historie)

  1. Skjønner godt at du forelsket deg i dette vakre landet. Var jo heldig som kom til Nord-Norge først da. Vakreste delen av landet😀Er oppvokst i Finnmark. Hvor lenge har du bodd her nå?

      1. Ja, da er det en god stund😀Har besøkt Murmansk tre ganger i mine yngre dager. Utrolig flott opplevelse. Ene gangen besøkte vi et barnehjem i 10 dager. Bodde sammen med de. Og de viste oss rundt.
        To andre gangene har vært svømmestevne.

  2. Det var litt av en historie! Heldige du som fikk sjansen til å oppleve det! Kult at du har bakgrunn fra to forskjellige land også. Jeg vet det er kjedelig, men jeg må bare spørre, merket du noen forskjell når det gjelder pedagogikk i Russland og i Norge? Jeg vet eksaminering er litt forskjellig. Der kan en ta om eksamen flere ganger til en består. Her i Norge er det bare de to sjanser (som regel) som en får. Klarer en ikke da må en starte hele året på ny igjen. Men barn også. Montessori er blitt veldig populært her i Norge. Men det er jo så mange andre retninger…
    Jeg vet det er du, noen ganger noen annen, som tar disse bildene. Men uansett hvem det enn er, det er så godt som alltid innmari fine bilder altså!
    Tromsø er fint ja! Men bildet er tatt i Tromsdalen mot Tromsø? Eller så er det Stavanger fortsatt og jeg er helt på bærtur 🤪
    Enig, du har virkelig gjort noen reiser i livet ditt.

  3. Fint å høre din historie, vite hva som skjedde 🙂Nord -Norge er ekstra flott. Da jeg bodde der var vi på skoletur til Murmansk, St Petersburg, Kyiv og Riga. Spennende. 🙂

      1. Ja, vi fartet veldig. Bare på 10 dager. Det var i 1990. Det var mye som skjedde da, med løsriving. Læreren på lærerhøyskolen ville vi skulle se masse på kort tid. Det var en spennende tur for meg. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.