ER BLOGGING PSYKISK SYKDOM?

Categories Blogg

sandnes langgate


Jeg har tenkt lenge om det er lurt å skrive dette innlegget, men det er egentlig viktig å belyse dette spørsmålet en gang for alltid. For en stund siden hadde jeg vært på forelesning om psykisk lidelser, og fikk høre at blogging i seg selv kan være tegn på en psykisk sykdom. For bloggere har et “unormalt behov” for eksponering.
Er det sant? Velger jeg å tro på dette?
Det er jo et kjent fenomen at det er en stor andel folk med psykiske lidelser blant bloggere. Men er det fordi at blogging betyr at man har en form for psykisk ubalanse, eller fordi at vi får høre oftere om psykiske lidelser blant bloggerne fordi at bloggerne selv er åpne om dette?
Jeg personlig var åpen om angsten min her på bloggen, men jeg mener ikke at det er en automatisk kobling mellom det å være blogger og ha en psykisk lidelse. Jeg blogger ikke mindre nå som jeg er angstfri, for å si det sånt. Derfor blir dette spørsmålet ubesvart for min del.
Hva tenker dere?
signature lena
4 kommentarer

4 thoughts on “ER BLOGGING PSYKISK SYKDOM?

  1. Jeg kan ikke skjønne at det er høyere andel psykisk syke blant bloggere enn i befolkningen ellers, men noen som sliter med angst feks, bruker kanskje blogging som et redskap for å bli bedre, ha kontakt med omverden og tørre mer. I tillegg er vel bloggere ofte mer åpne om seg selv og da vet omverden om de sliter med problemer av noe slag. Mens andre som ikke blogger ikke er så åpen om dette og kanskje holder det sjult for omverden så langt det lar seg gjøre.

    Aner ikke om det er riktig, bare mine tanker om det.

  2. Jeg var ikke klar over at det var en kjent sak at det er mye psykisk sykdom blant bloggere. Er det virkelig sant – er dette et bekreftet rykte eller bare en vedtatt sannhet der ute? Man trenger ikke være psykisk syk fordi man liker oppmrksomhet. I så fall vil all politikere og andre kjendiser også være psykisk syke. Kanskje henger oppfatningen igjen fra den tiden der bloggere brukte bloggen som personlig dagbok for å få utløp for sine tenåringsfrustrasjoner?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.