ER DETTE BESTE LØSNING?

Categories Hverdagen, Livet som det er

sorg

 

I dag om morgenen hadde jeg litt god tid så jeg satt og leste en forferdelig og hjerteskjærende artikkel om ei dame som ble nærmest tvunget til sterilisering av barnevernet. Damen strevde med barndomstraumer og droppet ut av vgs, hun slet økonomisk og ikke klarte gi barna et tryggt og stabilt hjem, men hun har aldri slått barna eller kjeftet på dem, og det jeg mener hun burde få  som hjelp er økonomisk støtte og psykolog for traumene sine.

 

Det som jeg mener var enda verre er at det var faktisk kvinner i kommentarfeltet som mente at det var riktig av barnevernet å kjøre over henne og oppfordre og nærmest tvinge henne til sterilisering. Her i Norge hvor det snakkes så mye om kvinnekropp og selvbestemmelse, hvor vi skal hjelpe hverandre istedenfor å være stygge med hverandre. Skal man tvinges til sterilisering av slike grunn er vi ute og kjører. Jeg grøsser over at enkelte tar på seg “gud og dommer”-rollen og driver med slik.

Skal samfunnet bestemme hvem har rett å få barn og hvem har ikke det da havner vi i “The Handmades Tale” veldig raskt.

 

Hva er deres mening om saken?

 

signature lena

6 kommentarer

6 thoughts on “ER DETTE BESTE LØSNING?

  1. Nei åh så forferdelig! På samme måte som en kvinne må få bestemme over sin egen kropp og få avslutte en graviditet om hun vil det må hun også få bestemme over sin egen kropp og få gå inn i en graviditet om kroppen hennes kan det. Det er bare samfunn vi ikke vil sammenligne oss med som har bestemt over en kvinnes kropp på den måte…
    Helt enig med deg! Hun burde fått hjelp i stedet. Hun og barna. Det hadde faktisk ikke vært så vanskelig å få til…

  2. Jeg har bare såvidt hørt om saken du nevner men ikke fått tid å lese den.

    Uansett så er det helt horibelt med tvangssterilisering. Jeg vet det ble gjort med mange kvinner av romfolket litt tilbake i tid også psykisk utviklingshemmede. Om noen utsetter sine barn for overgrep og vold, så er det spilleregler i samfunnet som skal ivareta barna. Tvangssterilisering av mor er ikke løsningen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.