FORHOLD: likestilling handler ikke om hvem som betaler

Categories Finne den rette

For et par dager siden var jeg så uforsiktig å kommentere en artikkel hvor dama stod frem med et ønske om å bli vartet opp og spandert på av hennes dater. Hun mente at dette var veldig romantisk og koselig.

Jeg mener det samme, men dette var ikke godt mottatt.

 

Jeg fikk masse sinte norske damer etter meg. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte kvinner blir så utrolig aggressive i slike diskusjoner. Kanskje, ser de på meg som en trussel mot likestilling?

Jeg liker dårlig å bli kalt for lykkejeger når jeg kom til Norge som ei veldig ung jente som var nettopp ferdig med skole, så studerte jeg og jobbet samtidig i alle år. Jeg betalte skatt fra dag en.

Jeg fullførte masterutdannelse med et lite barn hundre prosent alene uten far eller familie her i landet, ved siden av fulltidsjobb hvor jeg betalte skatt. Hvis jeg er trussel for likestilling da vet jeg ikke. Så selvstendig som jeg er.

Altså nå også betaler jeg fullstendig for meg selv og forsørger datteren min, og har alt på stell med eget hus, bil og god inntekt. Så jeg liker ikke å bli kalt slike stygge ting kun fordi jeg liker romantiske menn som spanderer og varter opp.

For mer handler ikke likestilling om hvem som betaer for hvem, men at alle får mulighet til å være like i sine rettigheter og velge denne partneren man er mest komfortabel med.

Om hun i artikkelen liker menn som spanderer på date, holder døra og gjør gammeldagse “manneoppegaver” så bør hun få lovt å velge det uten å bli dømt og skjelt ut. Om hun ønsker å betale selv og heller være en som forsørger så bør mannen få slippe å høre at han er “kjerring i huset” (noe som faktisk skjer). Foreløpig ser jeg ikke ekte likestilling her i landet når man ikke kan si rett ut hvilken partner man egentlig ønsker seg, uten å bli skjelt ut.

Det var mine tanker. Det er spennende å få lese deres 🙂

 

Klem fra meg,

signature lena

6 kommentarer

6 thoughts on “FORHOLD: likestilling handler ikke om hvem som betaler

  1. Jeg er nok ikke i den situasjonen at jeg “dater” på samme måten lenger. Men jeg er enig med deg likevel. Jeg mener likestilling handler om at alle skal få de samme mulighetene og rettighetene, og ikke om at alle menn må bake til jul mens damen MÅ ut for å skifte jul. Det handler om å ha lov til og å få muligheten til å være likeverdig i et forhold. Og det handler da ikke om brødbakst eller snømåking, og om hva som er mest “kvinnelig” eller “mandig” av de to tingene. Mener JEG 😀

  2. Hei:) takk for at du delte dette. Jeg synes det ikke handler om likestilling, men om kulturelle forskjeller. Den tiden da vikinger var “ekte menn” er borte lenge siden. Nå er det norske damer som er sterke…og enda sterkere. Et ynkelig syn, må jeg si. Men kanskje dette er fordi de har aldri opplevd å bli tatt vare på? Fantastisk følelse.
    Den aggressive feminismen til norske kvinner bare gjør man sliten. Og ømhet og femininitet er verdier for alle tider. Men jeg kaster ikke bort tid på å forklare noe til norske kvinner:) Their loss, like americans say:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.