HVOR GÅR GRENSA?

Categories Livet som det er

 

Jeg er litt sjokkert over Janteloven og ydmykhet i det norske samfunnet. Stadig blir jeg satt ut over det jeg observerer nesten daglig, og jeg tenker at folk burde våkne litt opp og begynne å sette grenser for å beholde sin verdighet i forsøk på å bli likt og akseptert.

Nå har jeg lest i en gruppa på Facebook om at naboer går på eiendom til en familie for å kikke på hva de bygger der. De gjør det mens familien er borte. Noe jeg finner svært respektløst.

Om dette skjedde meg skulle jeg gått til naboene og sagt at de er ikke velkomne der mens jeg er borte.

Men tipsene leserne kom med var å invitere naboene over, bake kake for dem og la dem forsyne seg på alle mulige måter, siden det er så viktig å ha et godt forhold til naboene.

Da spør jeg her: hvorfor skal man ha et godt forhold til naboene som oppfører seg som sviner?

De viser ingen respekt til dems grenser og gjør hva de vil.

Da er det viktig å sette grensa selv og fortelle dem hva som aksepteres og ikke aksepteres her.

Det er så lett å miste seg selv i jag etter å bli likt og konformisme. Dette er noe jeg ikke forstår.

Hva tenker dere om dette?

signature lena

7 kommentarer

7 thoughts on “HVOR GÅR GRENSA?

  1. Her er jeg nok enig med deg i dette. Det er litt for ofte folk som tar seg til rette, durer på og så skal en ikke få sette grenser. vi er nok litt for snille. Tror du ikke?

  2. Ja, det er nok mer typisk norsk å servere kake enn å fortelle hvor skapet skal stå. En jeg vet om gjorde følgende da en ny nabo uten forvarsel sagde ned et tre i hagen hans: Han gikk ut med gourmetmat og takket naboen for hjelpen med å sage ned treet. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.