HVOR GÅR GRENSA?!

Categories Blogg

hvitt jakke

I går skjedde det noe fælt. Jeg satt og tenkte mye før jeg valgte å skrive dette, men dette gjelder oss som bloggere.
Hvor går egentlig grensa på hva vi kan poste på bloggen og hva vi kan legge ut og mene det er morsomt og gøy?!
En kjent blogger med over 50k følgere på Instagram og TikTok, la ut en video som han sikkert synes var veldig morsom. Han kjører bil så ser han ei ung dame som går midt i bilveien istedenfor på fortauet. Damen hadde litt spesiell gange og folk i kommentarene konkluderte at hun var sterk beruset. Kommentarene handlet stort sett om at damen var rar, har røyket noe, eller har drukket.
Jeg skulle scrolle videre kanskje, men jeg kjente igjen damen som var min venninne. Saken er at hun ikke drikker, og ikke røyker hasj, men har fysiske vansker som gjør at hun ser dårlig, orienterer seg dårlig og strever en del med motorikken. Jeg kontaktet venninnen og spurte om dette var henne, og hun bekreftet dette og sa at det var flere som kontaktet henne siden de kjente henne igjen.
Det fæle i hele saken er at bloggeren ble kontaktet gjentatte ganger av både meg og andre, som påpekte at dette ikke var helt greit. Men han selv mente at det er helt greit og han bare dokumenterte “hverdagen sin”. Etter at en stor gruppe rapporterte videoen, valgte han slette den, men fortsatte forsvare sine valg i storys på instagram og påstå at det er han som er “stakkars” og det er “folk” som er fæle og for mye sårbare. Til meg personlig skrev han at dette var ingen mobbing og det er fælt av meg at jeg definerer dette som mobbing.
Vel, som person som jobber i offentlig sektor og vet hva er definisjon på mobbing er så her vær så god:

Mobbing kan for eksempel være:

    • å bli baksnakket
    • å få spredt et rykte om seg
    • å bli holdt utenfor
    • å bli presset eller truet til å gjøre ting for andre som en ikke vil
    • å bli kalt noe stygt eller få en stygg kommentar for eksempel om utseende, klær, tro, eller dialekt
    • å bli slått, dyttet eller pirket på
    • å få sekken sin, eller noe annet en eier, kastet rundt
    • å ikke få være med i grupper på sosiale medier
    • å aldri få kommentarer eller likes på bilder eller andre ting
  • å få sårende eller stygge meldinger, bilder og videoer
  • at noen sprer bilder eller video av noen som er nakne
Så dersom man deler andre sin video og folk sitter og baksnakker en så er dette mobbing, kjære bloggere!  Dere bidrar til mobbing og trakassering. 
 
Jeg vil bare påpeke at vi som bloggere har et stor ansvar over hva vi foretar oss i sosiale media. Jeg har ALLTID forsvart bloggerens rett til å dele det de ønsker seg fra SITT privatliv uten å blitt hetset for dette, Men jeg tenker grensa bør gå der våre handlinger involverer noen andre.
 
Slik som min venninne sa til meg :
” Det er bra at jeg får se dette nå. Om jeg så dette for noen år siden på mitt mest sårbare, så vet jeg ikke hvordan dette skulle gått med meg”.
 
Vi lever i et samfunn med omfattende digitalisering, og du kan faktisk skade person uten at du vet at du skadet en. Du vet aldri hva utfallet av dine handlinger blir. Så la fremmede personer være. 
 
Det som provoserer meg er at det er samme bloggere som går ut og roper hvor fæle folk er som filmer deres unger og diskutere dem, men velger å filme andre folk og legge dette ut. Uansett hva du synes person gjør, og hvor rart dette er, så vær forsiktig med makten du har som blogger (dette gjelder meg også for jeg er ikke perfekt på dette heller).
 
Hva mener dere? Innafor å skaffe seg likes på denne måten?
signature lena
8 kommentarer

8 thoughts on “HVOR GÅR GRENSA?!

  1. Jeg mener at hvis det er en person som ikke vil være i det offentlige lys, så skal en ikke legge ut noe som viser denne personen, noe en video mest sannsynlig gjør. Men en kritisk anmeldelse av «Lena Lykke» er innenfor såfremt det er saklig 😜 Godt innlegg 👍🏾

  2. Personen er jo politianmeldt, så.
    Av de 50k følgerne fulgte de fleste denne personen på grunn av vedkommendes mor, som var langt mer interessant. De få som fortsatt er innom en gang i blant er det mest på grunn av det sirkus som følger med den… “bloggeren”. Personen er jo ikke en blogger, vedkommende driver bare på IG nå. Og TikTok? Eller ble den personen kastet ut fra TikTok? Det er jeg usikker på.

    1. jeg vet ikke. hele innlegget handler egentlig ikke om han, men om alle oss sm driver med sosiale media og her derfor ansvar. Det er fort gjort å glemme ansvaret som følger med påvirkningskraften man får. Jeg mener det bør komme lovverk på dette for folk driver å skader andre uten å vite det eller tenke seg om

      1. Det ER faktisk lovverk på dette her, da en for det første ikke har lov å legge ut bilder/video av privatpersoner eller privat eiendom uten deres samtykke (Dvs. om det er vedkommende som i realiteten fotograferes, og ikke bare er en forbipasserende i bakgrunnen ute i det offentlige rom).
        Videre, er det også en paragraf i straffeloven som forbyr det å gå ut offentlig med private forhold. I denne paragrafen ligger at en på papiret faktisk kan straffes for sånt som baksnakking og ryktespredning..
        – Og for noen år tilbake, fikk vi jo også den såkalte mobbeparagrafen som dekker en del av disse tingene, i tillegg til det som dekkes av ‘rasismeparagrafen’, m.m 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.