JA, VI ELSKER…

Categories Hverdagen

bunad

Meg og bestisen koset oss med grillmat på fredagen. Plutselig begynte vi å diskutere om nasjonal sangen. Bestisen leste statistikken og det viste seg at hele 92 prosent av norges befolkning ikke kan hele sangen og 40% kan ikke første vers engang!
Hvorfor det?- tenkte jeg. Det er ikke vanskelig å huske nasjonalsangen. Jeg husker russisk nasjonalsang utenat. Så satte bestisen på teksten av “Ja, vi elsker” og det viste seg var en vanskelig oppgave å huske alle 8 verse.
Først og fremst er språket veldig avansert og gammeldags, så meningen er veldig dypt. Det er ikke så lett å huske da!
Så jeg kan bare første verset, og det lærte jeg nå på lørdagen.

Hva med dere?

 

 

signature lena

6 kommentarer

6 thoughts on “JA, VI ELSKER…

  1. Ikke å huske alle versene er helt greit, det gjør heller ikke jeg. Men om man som norsk borger over en viss tid ikke kan det første verset, så burde man rett og slett skamme seg…

  2. Vi lærte vel første verset på skolen, om ikke før. Senere har jeg lært meg alle de tre versene man synger mest når man tar kortversjonen. Det har lenge vært ut å lære ting utenat i skolen, så regner med at det har mye av skylden.

  3. Jeg kan de tre versene man oftest synger sånn ganske utenat, dvs vers 1,.7 og 8.

    Tror det er mange, spesielt unge folk, som ikke kan første vers. Som det sies, det er ut å pugge i den norske skolen nå for tiden. Selv kan jeg enda salmeversene jeg pugga da jeg gikk i barneskolen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.