JEG VET KJEMPEGODT HVA JEG VIL

Categories Livet som det er

høsten lenalykke

 

I går fikk jeg kommentar på mitt innlegg om endringer i livet som kommer, hvor jeg ble spurt om jeg har det fint med å komme stadig ut av komfortsone og “rasere” hverdagen som jeg fikk etablert hver gang. Her kommer svaret og kanskje dette vil være inspirerende til flere.

 

Det som er viktig for meg, er å vite hva jeg vil. Hver dag, hvert sekund, frem i tid

 

Jeg er veldig opptatt av planer og struktur. Det er ikke alltid det var slik. Da jeg var yngre og mer usikker var jeg utrolig påvirkelig av andre: hva andre sier, hva andre gjør, hva andre synes om meg og hva de mener som er best for meg. For noen år siden, ca syv år, satt jeg meg ned og skrev en liste. Hva jeg ønsker å oppnå for neste fem år. Dette var et viktig milepæl. Nå visste jeg hva jeg ville i livet og dette hjalp meg å holde stødig kurs mot målene mine. Det er utrolig godt å føle måloppnåelse og kjenne på lykkefølelsen av å leve det livet man faktisk ønsker seg.  For meg er det utrolig viktig dirvkraft i alt jeg gjør og foretar meg. For mine valg.

 

Dette skapte reaksjoner ikke en gang og ikke to, men flere. Jeg fikk kommentarer fra folk rundt meg, fra de jeg datet, fra arbeidsgivere og bare random folk om at jeg er veldig rigid og for sykelig opptatt av mine planer og ønsker. Men dette stoppet meg ikke. Fordi jeg alltid vet hva jeg vil. Jeg vil ikke ha mindre enn det jeg ønsker meg. Jeg vil ikke endre det jeg vet vil bringe meg lykke. Men det betyr ikke at jeg er ikke åpen for endringer innenfor de rammene jeg har i livet. For eksempel, kunne jeg gi avkall på bosted i Stavanger for å ha bedre økonomi eller om familien min ønsket å bo på Jæren. Det er noe jeg kan leve med og være lykkelig. Om jeg får tilbud i morgen om kjempekarriere i Oslo, som jeg vet vil gjøre meg lykkelig og står på min liste over ting jeg ønsker meg, da kan jeg bytte bosted fordi karrieren min vil gjøre meg lykkelig. Det er ikke et jag etter noe bedre stadig, men naturlig utvikling. For meg er regelen enkel: det som ikke utvikler seg og spirer, blekner og ødelegges. Det er også naturens lov.

 

Akkurat nå lager jeg plan for neste fem år og dette gjør meg glad og trygg.  Da vet jeg hvor jeg skal hen og hva jeg kan vente, hva jeg bør akseptere og hva jeg ikke bør gå for. Dette er utrolig betryggende og føles godt. Det kan alltid skje humper og hindringer på veien som vi ikke rår over, men det er så godt å vite hvor du skal hen, og hva du vil. Det er faktisk mange som kunne ha hatt godt av å svare til seg selv på.

 

Vet du alltid hva er det du vil for neste fem år, eller tar du ting på sparken?

 

signature lena

 

2 kommentarer

2 thoughts on “JEG VET KJEMPEGODT HVA JEG VIL

  1. Har ingen aning om 5 år. Har i det store og hele lite mål.. Bare tar ting som det kommer. På lang sikt. Men er veldig opptatt av å vite hva hverdagen min bringer, jobbmessig, fra uke til uke liksom Liker å ha oversikt sånn sett 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.