JUL I NORGE

Categories Livet som det er

jul

 

Her vil jeg skrive igjen min historie og svare på spørsmålet som jeg får ganske ofte i det siste.

“Er det sant at du ikke liker jul, Lena?”

 

Ja, jeg liker ikke jul. Det finnes en hel gruppe med mennesker som ikke liker jul. Det er mange av oss. Statistisk sett er jula den verste tiden på året hvor det skjer flest av krangler, vold, skilsmisser og selvmord. Så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke liker jul?

 

Siden flere spør så forteller jeg dette igjen og skisserer mine grunner til at jeg ikke liker jul:

  • jeg opplevde mitt livs verste krise i 2010 da jeg stod bokstavelig talt på gata med et lite barn, usikker, blakk og nedbrutt. Mens det var jul og alle ruslet rundt med gaver, familiene sine og pyntete hus. jeg følte meg som livets taper, og dette kjenner jeg litt på hver jul fortsatt. Fordi det er alltid noe som mangler. Nå mangler det familie og hus med peis. Dette hadde jeg drømt om alltid. Hus, peis, juletre og masse kjærlighet
  •  så synes jeg personlig at jul i Norge er enormt stress. Mens i mange andre land tusle folk rundt og lever tilnærmede normalt liv i Advent, så stopper nesten livet opp her. Folk løper, stresser, er redde å ikke prestere nok, alt skal være perfekt, man skal vise at man kan, og kose seg maks mulig. Man koser seg så hardt at man blir syk av dette. Jeg drømmer å stikke av hver jul, men det er også stress å reise så jeg blir og furter mens jeg ser på alt dette
  • egoisme blant folk som har det fint og elsker jul har ingen grenser. Jeg ble spurt flere ganger om jeg pyntet hus og om jeg kjøpte gaver da jeg var i virkelig vanskelige økonomiske situasjoner, uten bosted og generelt hadde det tøft. Derfor misliker jeg litt folk som overdreven preker julefeiring på alle

Her var mine grunner. Jeg skal selvfølgelig kose meg og ta vare på meg selv og frøken, men jeg må være såpass ærlig å si at jeg gleder meg til 1.januar og at det hele er over, slik at jeg kan se frem til fineste Påske.

 

Hva med dere? Er du en Alv eller Grinch som meg?

 

signature lena

10 kommentarer

10 thoughts on “JUL I NORGE

  1. Vet du, jeg skjønner og ser hva du mener. Jeg var ikke glad i jul, ble bare verre for hvert år, for man var jo så håpefull, så ble det helt rævva. Alkohol, vold.. men nå elsker jeg jula. Jeg bestemmer hvordan den skal være, vi gjør det vi har lyst til, pynter med våre farger og lager den stemning vi ønsker. Snuppen min var heller ikke glad i jul, hadde med oppveksten å gjøre. Snart vet jeg han begynner bli utålmodig med å hente julelys, hehe.. ta julen tilbake, vær en alv 😜🥰

  2. jeg hadde det sånn en periode. men den elendige julespiriten smittet over på sønnen min og jeg fikk tidenes dårligste samvittighet. Jeg kom til et punkt der jeg bare måtte bestemme meg for å bare elske jula. Synge julesanger mens jeg vasker og steller, pynter og holder på. Det hjalp veldig å overbevise meg selv om at julen blir bare akkurat sånn jeg gjør den til.

    1. Her misliker vi jula begge to siden hun opplevde akkurat det samme så vi er ikke så opptatte av å feire. Da hun var liten gikk vi til Frelsesarmeen og Røde kors og det er mye bedre å gi til unga enn å kjøpe masse gaver og bake og sløve, etter min mening. Hver familie har sin tradisjon.

  3. Jeg er nok litt begge deler. Jeg fordrar ikke desemberstresset blant folk, og mine gaver til de få av familie og venner som får, er mest symbolsk fordi jeg mener det er tanken som teller. Men ellers er jeg veldig glad i jula.. jeg spiller julemusikk, pynter litt og baker gjerne dersom jeg har mulighet til det. Men alt foregår i mitt snegle-tempo mens jeg koser meg, så får bare verden rase rundt og stresse for min del ☺️ Håper du får en flottersfin dag 🥰

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.