LIVET MED ET RART NAVN

Categories Livet som det er

mamma

Jeg leser stadig i forskjellige mamma-grupper om navnevalg for barna. Det jeg legger merke til at de fleste mammaer i Norge ønsker gjerne et uvanlig og rart navn til barna sine.  Det er noe jeg stusser over (uten å dømme folk og påpeke hva de skal gjøre).
Jeg har slitt med navnet mitt (selv om det er ikke et sjeldent navn) i Norge. Det var slik at alle visste med en gang at jeg ikke var “en av dem”. Det var vanskelig å finne plassen sin i samfunnet, få seg jobb og bli kjent med folk. Man får så mange spørsmål om hvor man er fra og hva man gjør her.
Det er ganske vanskelig å leve med et rart navn. Jeg husker mora til en av eksene mine som har et navn som bare to personer i Norge har, klaget over at det er ganske utfordrende å leve med et slikt navn. Man føler seg litt som utstøtt. Men jeg skjønner at tanken hos foreldrene er at ungen skal føle seg spesiell.
I Russland er det ikke vanlig med rare og sjeldne navn. Det er noe jeg er veldig glad for. Mitt navn lot seg lett endre til brukbar norsk navn. Kombinert med norsk etternavn ble det bra og jeg fikk drømmejobben.
Jeg angrer litt for at jeg ga navn som er ganske sjeldent i Norge til min datter. Jeg tenker hvordan dette vil påvirke hennes mulighet til fremtidig jobb og liv.

Har du sjeldent navn? Hva mener du om dette? 

 

signature lena

 

 

Facebook

Matside

Stylingside

Instagram

YouTube

6 kommentarer

6 thoughts on “LIVET MED ET RART NAVN

  1. Jeg skulle gjerne sett at jeg var alene om mitt navn her i landet, uten at det er veldig spesielt. Jeg må innrømne at jeg liker litt spesielle navn (ikke de mest ekstreme da, som feks Crush, Poppy, Sunlight) og synes navn er interessant.

    Datteren min er helt alene om sitt navn her i Norge, men det er flere som har hver av navnen. Sønnen min har et nokså vanlig første navn men heter også Dimitri bare fordi jeg syns det var fint. Syns Irina er et fint navn jeg. Mye finere enn Marthe, Silje, Andrine, Elise og andre helt vanlige navn som “alle og enhver” heter og som det kan være flere av i hver klasse.

      1. Forskjell på rare navn og navn som ikke “alle” andre har.

        Sønnen min skulle egentlig hete Adrian, men mannen syns det var så gammeldags, så det ble Benjamin istedet. (som ihvertfall er et gammelt navn, men det er en annen sak). Da han begynte på skolen, var det to andre i klassen som het Adrian, så du kan tro jeg var glad han ikke ble hetende Adrian.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.