Du som ser på meg med misunnelse i blikket … 

Categories Blogg

Misunnelse

Du som ser på meg med misunnelse i blikket …

Idet du kommenterer at jeg må være heldig som er så tynn.

Ved en felles lunsj med mine venninner byr du på sjokolade, og idet du strekker den til meg, fanget jeg blikket ditt. Et blikk som sier mer enn ord. Så takker jeg pent nei, og du klarer ikke å la være å utbryte. «- Det skader vel ikke å ta litt sjokolade! Det er så typisk; – de som er tynne spiser ikke noe usunt. Skulle ønske det var omvendt».

Hva skal jeg svare til deg? At magen min ikke tåler sjokolade? At denne lille biten er nærmest gift for meg? At jeg selvsagt  ikke har lyst å være vanskelig eller uhøflig, men perspektivet i det å sitte på do resten av kvelden fordi jeg måtte være sosial og spise som alle de andre, er ikke særlig fristende.

Jeg ser nemlig med misunnelse i blikket på mine venninner som har former. De kjøper seg flotte bluser med dype utrigninger. Jeg kjøper meg push up. Jeg ser med misunnelse på dem som har karriere, familie og flere barn. Mens de som lander på sofaen etter en lang slitsomt dag med smårollinger, ser med misunnelse på meg som nyter sin morgenkaffe i ro og fred i helgene.

Vi har så gjerne lyst på noe som andre har, noe som er ikke vårt, men som kanskje ikke passer oss likevel. Vi ser på dette, det vi ønsker oss, som noe vi ikke kan få og glemmer. Vi glemmer det vi har, som er verdifullt og har stor betydning i livene våre, som vi burde være takknemlige for.

Det å alltid ønske seg noe og overse hva en selv har, gjør oss ikke lykkelige på sikt.

Hvorfor gjør vi dette da, mon tro?

 

XoXo Tastaturheks

8 kommentarer

8 thoughts on “Du som ser på meg med misunnelse i blikket … 

  1. Fine tanker det her ! Du er slank og flott..men plagsomt med magetrøbbel da. Man har som regel noe en liker ved sin egen kropp (jeg i alle fall) og noe en ikke er helt fornøyd med..Like greit å gjøre det beste ut av den kroppen man har..Og unne andre å være slank eller «finere»enn seg selv på andre måter er en bra egenskap..misunnelse hjelper jo ingen 🤗

    1. Ja, jeg gikk opp i vekt nå, ved å droppe snop og sjokolade. Noen vil nok misunne meg at jeg slanker meg ved å spise usunt, men tro meg sitte på do ti ganger om dagen er hverken sunt eller gøy. Sliter med vitamin og jern mangel m.m.

  2. Jeg er så enig med deg. Jeg har selv vært både altfor tynn og altfor stor; tro meg, man er misfornøyd med seg selv uansett. Alltid vil vi ønske oss noe annet enn det vi er og har, er det ikke merkelig?

    (Hvor har du forresten kjøpt den buksa? Den var råfin!)

  3. ‘Enhver du møter på din vei, kjemper en kamp du ikke har kjennskap til’ er en huskeregel folk seriøst burde legge seg på minnet, ass!
    Vi alle trakter vel etter de trekk vi ikke har selv, tror jeg.. Er en formfull, ønsker en seg høy og slank, og er en høy og slank, ønsker en at en hadde ‘pupper & bak’. Sånn er det bare..
    Dette trenger så langt fra å være negativt, da denne beundringen for de trekk en selv ikke har kan uttrykkes på en komplimenterende måte som får den andre til å føle seg bra! Om folk bare kunne se verdien i en kropp som funker optimalt, og være trygg nok på seg selv og sin egen verdi til å klare å holde kjeft hva andres utseende angår dersom en ikke har som hensikt å glede vedkommende, ville brått verden blitt et langt bedre sted!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.