Mitt liv med teknisk handikap

Categories Hverdagen
date
Tenk at du våkner en dag og opplever at du kan nesten ingenting praktisk og tekniske ting blir helt umulige. Når du setter deg i bilen må du tenke et par sekund før du starter den i det hele tatt, og når du rygger ser du ikke avstand riktig så du stadig risikerer å skrape naboen sin Tesla eller velte sikringsskapet. På data skjønner du nesten ingenting og alt du klarer er å tappe en enkel tekst i word. Telefonen blir plutselig brukerfiendtlig og stadig åpner eller lukker apper mens du ikke skjønner hva som skjer.
Har du sett dette for deg akkurat nå?
Da ønsker jeg deg velkommen i mitt liv!
Det må jeg si ikke alltid lett og skaper morsomme situasjoner. Altså morsomme kun for andre unntatt meg selv. Slik ser det en vanlig samtale med brukerstøtte ut
” Hei, det er Lena. Noe er galt med dataen min. Internettet forsvant.”
” Har du sjekket router om den er på?”
“Ehm… hva er router igjen? Er det den svarte boksen med grønne knappen på?”
teknisk
Eller Lena tenkte seg å kjøpe ny mobil og ringer nettbutikk:
“Hei, jeg vil bestille den søte hvite mobilen “
“Er det Iphone 8 du mener?”
“Ehm… jeg vet ikke helt, den er sånn hvitt og søt”
Sånn går nå dagen. Det andre lærer på en time trenger jeg ei uke på. Jeg  tok i bruk Instagram veldig seint og startet Snap nå nettopp for dette var ganske så uoverkommelig for meg. Så det er ikke bare bare å være en blogger og ha ambisjoner angående vlog og bruke tre timer på å redigere en kort video. Ikke snakk om tekniske krims og krams hjemme som krever litt handywoman.
Hva med dere? Teknisk eller ei?
Jeg vet ikke om jeg bruker ordet “handikap” riktig her, men omfanget av problemet er så stor at jeg kjenner ikke andre ord som kunne beskrive det bedre. Dersom dere kommer på noen- si ifra, da retter jeg.
XOXO Tastaturheks
Foto: RÅ Foto

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Mitt liv med teknisk handikap

  1. Jeg kjenner meg godt igjen og har det likedan. Selv på en god dag er teknikk en stor utfordring, og når jeg er syk, blir alt bare enda verre. Jeg strever både med teknisk innsikt og stedssans og bruker mye tid og krefter på å kompensere for dette. Blir litt kokko innimellom 🙁

  2. Vi mennesker er ulike. Jeg er ikke slik. Da adsl’en skulle inn her sammen med iptlf en gang for mange år siden, kablet jeg alt selv. Det er faktisk ganske enkelt. Ifølge Telenor skulle linjen være åpnet dagen før jeg gjorde dette. Men det var ikke noe internett. Ringte Telenor og traff en hyggelig og sikkert kyndig datafyr der. Du har sikkert satt kablene feil, sa han. Niks, de er riktige. Det er ikke noen adsl-linje, sa jeg. Joda, du har linje. Sjekk en gang til, du må ha satt noe feil, sa han. Jeg har IKKE gjort noe feil! Jeg hørte selv jeg ble litt sur i stemmen. Så sjekket han hos dem. Ooops, det var ikke koblet til der hos Telenor..
    Hah! 1-0 til meg. ( Jeg som kjøpte deler og skrudde sammen pc selv, skulle liksom bomme på kablene til modemet og tlf?Pøh!)
    Jeg er altså ganske teknisk anlagt. Nå har jeg brukt internett og pc i 21 år og aldri hatt noen til å fikse en pc eller nettet, alltid gjort alt selv. Fikset andres krasjede laptoper også, fjernet virus og trojanere i dem, etc.
    Til gjengjeld eier jeg ikke smak og sans for interiør, så der må jeg beundre andres hjem. 😁 Samme når det gjelder klær og tilbehør..jeg er idiot. Skal bare ha noe å gå med, liksom. Har nok av tøy, det er ikke det. Det er bare at jeg neppe har noen stil eller noe som helst. Ikke viktig for meg.

    1. Nå misunner jeg deg. Men jeg er heldig som har handy og teknisk anlagt datter så om noen år får jeg skikkelig teknisk hjelp. Jeg får allerede mye redigering på video og bilder av henne.
      Apropo interiør så er jeg rævva på dette også:)))

    2. He, he, om de hadde sagt det til meg, ville jeg automatisk ha trodd at det var min feil, selv om det var deres. Lett å bli snakket trill rundt når man ikke greier å argumentere for seg. Merker at jeg mangler det rette vokabularet når jeg skal snakke om tekniske ting, og da blir man automatisk idiotforklart. Men du har selvsagt helt rett i at vi gjerne har anlegg på ulike områder – er ytterst få av oss som er flinke til alt. Jeg er vel heller ikke så opptatt av interiør – er godt godt fornøyd så lenge det er hjemmekoselig og prioriterer ikke å bruke penger på det. Ikke er jeg hendig nok til å snekre sammen mitt eget møblement heller. Klær derimot er jeg alltid opptatt av at skal matche, selv når det bare er noen gamle filler fra H&M 😉 Og jeg gjør som Tastaturheksa – legger først og fremst merke til biler ut i fra farge og design 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.