NÅR BLE DET POPULÆRT MED HAT?

Categories Livet som det er
lenalykke
Jeg har det ikke bra nå. Jeg er dypt bekymret for utviklingen som skjer i det norske samfunnet. Jeg har alltid vært fascinert over toleranse, fred og kjærlighet som nordmenn klarer å vise til alle. Selv etter tragedie med Breivik klarte det norske samfunnet stå samlet og vise masse samhold og kjærlighet. Dette var så imponerende at jeg gråt nesten og lovet meg selv å utvikle like stor toleranse og dyrke kjærlighet i hjertet. Jeg var stolt over å kunne bo her og kalle meg selv med et norsk navn.
Jeg fortalte til min familie i hjemlandet om hvor flott land med fantastisk samfunn jeg fikk lovt å være heldig å bo i.
Det er ikke slik nå dessverre…
Alt dette startet i 2020 med pandemi og hysteri om covid. Da fikk jeg se første tegn på hat i samfunnet. Dette var hat mot sine egne, sine landsmenn som valgte å ikke vaksinere seg. Jeg forstod aldri hvorfor noen sitt valg over sin egen kropp kunne avle så mye hat. Media spilte stor rolle i å dyrke hatet blant befolkning. Uvaksinerte ble sett på som farlige og gale. Selv om vaksine ikke ga beskyttelse og vaksinerte fortsatt kunne smitte.
Så eskalerte alt nå. Folk hater hverandre på grunn av meninger, status og nasjonalitet. Snart blir det vel aggresjon på grunn av noe annet også? 
Jeg er veldig skuffet og redd. Når ble det populært med hat? Hvor ble det av toleranse og aksept som var så sterke demokratiske prinsipper i det norske samfunnet. Jeg kjenner ikke igjen det som skjer nå og jeg liker ikke utviklingen.

Hva synes dere om det som skjer i samfunnet nå? 

 

 

signature lena


11 kommentarer

11 thoughts on “NÅR BLE DET POPULÆRT MED HAT?

  1. Jeg vet ikke hvorfor jeg, men jeg får meg ikke til å hate noen av partene. Ikke russerne, eller noen av de. Rett g slett fordi det er ikke den allmenne russer men de eller den som sitter på topp. Men jeg tror ikke hat er noe som ligger i meg

  2. Det vi opplever i anledning C19 er utkommet av en ufyselig utvikling som har vokst seg frem de siste årene..
    Bare tenk på alle disse forbigående issus hvor den ene siden har tatt monopol på sannheten/hva som er ’tillatt’ å mene! – Altså hvor denne siden hatt en eller annen effektiv hersketeknikk til rådighet som effektivt får slått ned på alle innsigelser; Av eks. har vi ‘mamma-politiets’ bestemmelse ang eksponering av unger, hvor det drites langflatt i individuelle forskjeller, da all plsting på SoMe vitner om elendige foreldre som utnytyer ungene på det groveste, og bla, bla, bla.
    Enda mer effektivt, er den kneblkngen som blir foretatt med å dra ‘rasisme-kortet’! Utkommet av dette, er at folk faktisk ikke våger å gi uttrykk for sine ståsted i et av de mest sentrale politiske saker! For å bli stemplet ‘rasist’, uansett hvor uberettiget, oppleves av mange som så belastende at det overgår hva de makter å risikere..
    Her har du mye av grunnen til at jeg gjerne går beinhardt ut i slike saker, da jeg føler på et ansvar i hht å fremme disse ‘forbudte’ meningene etter beste evne fordi jeg er blant de få som KAN! Siden jeg ikke lar meg affisere av hva som måtte komme av dritt på nett, liksom det er meg knekkende likegyldig om noen måtte definere meg som rasist, konspirasjonsteoretiker, eller hva det måtte være. Det får faktisk stå uimotsagt fra min side, da jeg rett og slett driter langflatt i disse betegnelsene. Men det betyr IKKE at jeg ikke anerkjenner at de gir andre noka! For selv om jeg er uangripelig på den her arenaen, så fikser jeg jo ikke å sette foten innenfor døren på et NAV-kontor uten å ha med en fra psykologtjenesten, så.. *hehe*
    – Jeg vil faktisk gå så langt som tll å si at slik utviklingen har gått i det siste, så ser det ut til at mye av ansvaret for å redde ytringsfriheten faktisk hviler på oss som KAN ta den belastningen som følger de nevnte former for hersketeknikker.. For jo mer synlige vi gjør oss, desto mer effektive blir vi som døråpnere for at de andre etterhvert skal kunne våge seg frempå! For om du og jeg har x-antall rasist- merkelapper i en diskusjon, så blir denne merkelappen ufarliggjort!..
    – Når det er sagt, så må jeg også få presisere at selv om Norge så langt i fra er fritt for feil og issues, er vi samtidig nødt til å være ydmyke ovenfor det faktum at vi faktisk er forbannet mye bedre stilt enn verden forøvrig!! Vi er blant de skarve 5 mill priviligerte som bebor nasjonen som har toppet FNs liste over alle verdens nasjoner i nærmere 20 år på rad! Likeså har vi innehatt topplasseringen på samtlige av de øvrige jeg har sett av tilsvarende lister.. I tillegg til å ha tatt eierskap som nr 1 i den sammenlagtskåringen, så følger det jo topplasseringer innen de enkelte faktorer. Det er m.a.o hevet over alk tvil at vi befinner oss i en særstilling, – selv i forhold til de land det faller naturlig å sammenligne oss med..
    Hva jeg vil frem til med dette, er at vi må anerkjenne hvor forbannet priviligert vi er kontra verden forøvrig, samtidig som det er avgjørende at vi hverken hviler på våre lauvbær eller unnviker ansvar i hht å verne om de goder som har gitt oss denne posisjonen.. 😉

  3. Jeg reagerer også på dette. Alltid ellers har folk vært flinke nok til å forstå forskjell på terrorist (som Breivik) og høyreekstrem (ikke tenkt å komme med noen eksempler). Bare for at noen er høyreekstrem så betyr ikke det at vedkommende støtter Breivik. Det samme har folk skjønt med muslimer, selv ekstreme muslimer. Det er forskjell på det å være ekstrem muslim og det å rent ut støtte terrorisme.
    Men nå er det blitt et enormt hat mot alt som er russisk. Leste før i dag om en eldre kvinne på bussen som nesten ble slått ned fordi hun talte russisk til sitt barnebarn. Hun var (og er) russisktalende ukrainer.
    https://www.tv2.no/nyheter/14659847/
    Så hvordan hjelper det Ukraina å hate henne for at hun taler russisk? Verden er blitt gal… I Sverige har de sluttet å selge kefir. Fordi bildet på forpakningen er hentet fra Moskva (den lille kirken på det lille torget i Moskva).
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dn27Ro/arla-slutar-salja-kefir-ar-opassande
    Når jeg sier at verden er blitt gal – så mener jeg nettopp det. Verden er blitt gal! Av hat ja. 😢 Som ikke gir noen logisk mening. Hat avler bare hat. Bare kjærlighet kan bryte ned hat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.