Norske vs russiske menn

Categories Finne den rette
Foto: RÅ Foto
Jeg fikk forespørsel fra en av leserene mine om å skrive om forskjell på norske og russiske menn. Det er ganske vanskelig oppgave for meg, siden jeg vokste opp bland russiske menn og var gift med en russer, men har aldri vært gift eller samboer, eller vokst opp blant norske menn. Ja, jeg hadde norske kjærester og har norske mannlige venner, men der stopper min erfaring når det gjelder norske menn. Så de konklusjonene jeg vil trekke nå vil være ganske subjektive. Først og fremst vil jeg ærlig si at det finnes diverse folk blant russere og nordmenn. Så sjansen din til å treffe en ordentlig og grei mann blant nordmenn og russere er lik etter min mening, på samme måte som din sjanse for å treffe en psykopat eller voldelig drittsekk. Så her må man gå i seg selv og spørre hva er det egentlig man vil? Hva man ønsker av forholdet? Utifra dette kan du gjøre opp din mening om din fremtidig partner. For meg så baseres de største forskjellene på forhold til likestilling, økonomi i forhold og kvinnesyn.
De fleste russiske menn er ikke klare for likestilling, mens de fleste norske menn synes at det er bra. Nå generaliserer jeg kraftig, siden jeg opplever sykt sjåvinistiske mannfolk i Norge og veldig oppegående mannlige feminister fra Russland, men tendensene er slike. Dette påvirker såklart væremåte. I Russland var det slik i hundre åresvis at det var flere kvinner enn menn. Det er ikke slik lenger, men myte om dette vandrer i befolkningen fortsatt. Derfor føler russiske menn at de har masse utvalg. Kvinner tar kontakt selv, det er stor konkurranse om manneben, så menn er ikke så veldig opptatte av utseende og kropp. De vil få seg ei sexy og fin dame uansett. Norske menn som taper utseendemessig vil stå ofte uten dame. Russiske menn liker ikke å pynte seg og vil gjerne være “mandige”, noe som betyr at mange gir fullstendig blaffen i hvordan de ser ut eller oppfører seg. Mannen kan drikke seg dritings og fortsatt få seg ei dame på utested. Mens ei dame som drakk seg dritings vil bli shamet. Fordeling av oppgaver hjemme er fortsatt tradisjonell i flere familier, hvor mannen jobber og kvinnen styrer hjemme og har fullt ansvar for barna, selv når hun har fulltidsjobb. Mangel på likestilling sprer seg på alle områder i samfunnet, noe som gjør at du kan oppleve at menn oppfører seg med deg som med en prinsesse eller sterk funksjonshemmet. jeg opplever stadig i Russland at menn prøver å bære veska mi, selv om det er en liten dameveske, eller åpner døra for meg, både inngangsdøra og i bilen. Dette er uten å spørre meg om det er greit. Det er selvsagt. i Norge opplever jeg som sagt aldri at menn hjelper meg ut av bil eller hjelper meg å ta på meg kåpe osv.
Når det gjelder økonomi så er mange russiske menn av slik oppfatning at mannen bør betale alt. Går man på date er det som regel mannen som betaler. Slike ting blir det mindre og mindre av hos yngre generasjoner, men fortsatt dette sees på som god tone og skikkelig bra atferd. Det er ofte felles økonomi i familien, hvor mannen bidrar mesteparten. Såklart er ikke alle familiene like, men det er ganske vanlig. Menn sees på som forsørgere i Russland, og de fleste liker denne rollen. Det finnes også menn som lever på kvinner, men selv de mener at de er forsørgere og hovedpersoner i familien. Derfor skal kona som har bedre karriere eller mer penger ikke stikke seg frem og vise dette tydelig. Jeg husker at jeg ga penger eller kortet mitt til min eksmann for å ikke vise at det er jeg som betaler. Dette er for å ikke såre følelsene hans.
Kvinnesynet er et eget tema. Det er utrolig vanskelig å skrive om dette, da jeg kan ikke hoppe inn i hodene på folk og se hva de tenker, men jeg baserer mine utsagn på observasjoner og erfaring. Russiske menn ser sjeldent på kvinner som likestilte partnere, eller venner. Kvinnen skal i utgangspunktet være litt svakere, litt mindre smartere, litt mer skjør. Kvinne bør “pynte opp” den mannlig verden, og derfor blir kvinner et slags pyntegjenstand. Som ethvert gjenstand skal kvinner ha funksjoner. Altså, hun kan ikke bli gammel, eller syk (ødelagt), eller skuffet. For hennes funksjon er å gjøre livet lettere og finere. Derfra kommer det syke krav til kvinner som mange russiske menn viser: hun skal være pen, men ikke for horete, gjerne jomfru, men ikke sjenert i senga, huslig og flink husmor, men kunne være smart og utdannet osv. Altså egenskaper som sjeldent går ilag i en person. dette er dessverre fortsatt slik og det er noe russiske menn burde absolutt jobbe med! Der gikk norske menn langt frem siden de ser på kvinner mer som på venner og partnere og stiller adekvate krav samt forventer likestilt atferd.
Dette tenker jeg er hoved forskjeller, etter min mening. Jeg vil ikke være supernegativ mot russiske menn og super positiv til norske. Jeg har en fantastisk far som respekterer oss masse og som er et forbilde for meg på hvordan en mann skal være. Også føler jeg fortsatt lite kjemi med norske menn da jeg sliter med å forstå norsk mentalitet helt og holdent.  Så håper det var et godt svar til han leseren min. Har dere spørsmål- skriv gjerne i kommentarer under!
XOXO Tastaturheks
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.