Det er derfor jeg liker ikke å dele mine planer med andre

Categories Blogg
Foto: RÅ Foto
Jeg har skrevet før at jeg er forsiktig med å rope ut planene mine før det ble alvor av dem. Det har jeg gjort før og mine erfaringer lærte meg at denne strategien var langt ifra lur. Så nå holder jeg alle mine planer, inkludert ferieplaner hemmelig inntil det blir sikkert at alt vil fungere. Det er flere grunn til at jeg tok slik valg, så her er mine resonnementer.
Jeg er redd for at planene mine ikke går i oppfyllelse dersom jeg forteller andre om dem:
Jo, jeg er overtroisk, men dette har lite med overtro å gjøre egentlig. Når man forteller for mye om planene sine er det mindre sjans for at det blir noe ut av dem. Dette er ren psykologi- hjernen vår skjønner ikke om planene er fullført eller bare fortalt om. Så den føles fullført da om man forteller først.
Jeg er skikkelig uheldig på reise og vil ikke fortelle om noe som det kanskje ikke blir noe utav
Det var flere ganger vi opplevde at reisen ikke gikk som planlagt eller ble avlyst. Derfor vil jeg helst ikke dele noe før reisen ble til virkelighet og vi fikk alt til liksom. Så det er lurt for min del å ikke fortelle alt for å ikke sitte der skuffet og ikke skuffe mine venner og lesere.
Planene som deles på forhånd gir mindre glede ved oppfylelse
Jeg er overbevist om at delt plan- delt glede. Så i etterkant blir det slik at man har allerede delt nyheten og kan ikke oppleve samme effekt og lykkeboost. Derfor foretrekker jeg å jobbe med planene og målene mine i all stillhet og så oppleve glede av å få resultat.
Liker dere å dele planene deres med andre? Eller holder dere alt for seg selv i likhet med meg?
XOXO Tastaturheks

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Det er derfor jeg liker ikke å dele mine planer med andre

  1. Det var en bra strategi:) Nu har jeg valgt å starte en reiseblogg fra Uganda, og da blir det ikke så mye om meg og mitt liv ellers, å for meg passer det bra, meg liker din stil, og er innom deg daglig. Har tre blogger jeg følger fast, det er du, metteask og en inne på nouw:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.