TI TING CORONA LÆRTE OSS

Categories Blogg
corona
Nå sitter jeg her etter en arbeidsdag hvor jeg hadde “glede” å observere lang kø av corona-pasienter utenfor vinduet mitt. Det er ikke et gledelig syn, men det gir litt trygghet over at folk gidder å sjekke seg. Corona er mest sannsynlig på tilbaketur i full fart og jeg sitter her og prøver å reflektere over hva 2020 og Corona har lært oss. Siden dette året går inn i historien helt sikkert.
De fleste av oss er egoistiske
Det visste jeg om fra før av, men Corona har vist meg dette tydelig og sikkert. De fleste folka tenker bare på seg selv og sin egen ve og vel. Det er veldig trist oppdagelse, men det gir litt sjelero for det betyr at de fleste gir blaffen i meg, så jeg må slutte å bry meg så mye om hva de andre mener og synes.
Folk forstår ting slik de selv vil
Det var havet med informasjon i 2020 og gjett om alle forstod det slik de vil. Jeg tror jeg har aldri sett så mye mangfold av synsing, tro og diverse påstander som var baserte på hva som helst bortsett fra reelle forsknings fakta.
Vi burde investere mer i medisinsk forskning
Det viste seg hvor sårbare forskere er og hvor mye underbetalte denne bransjen er. Mens det er det vi trenger dersom det skjer noe like drastisk som Corona. Fra nå av skal jeg støtte diverse spleis til medisinsk forskning. For dette har jeg aldri tenkt på før.
Det finnes ikke “uattraktive” yrker
Om noen fortalte meg for et år siden at det å jobbe som renholder betyr å ha heltestatus så skulle jeg stå der og måpe. Men det er fakta som Corona lærte oss- det finnes ikke yrker som er “mindre” viktige i samfunnet, og praktiske yrker er gullverdt, derfor bør vi ta vare på alle samfunnsmedlemmer og vise respekt for arbeidsfolk.
Sykepleiere har utrolig krevende jobb
Det snakkes mye om dette og jeg har arbeidserfaring fra helsevesenet selv, men jeg fikk erfare å være innlagt på sykehus mens Corona pågikk og ble sjokkert over hvor tung jobb dette er. Sykepleiere fortjener millionlønn. Punktum.
Livet kan snu på et blunk
Det er virkelig klisje, men det er helt sant og vi som fikk oppleve Corona vet dette nå hundreogti prosent. Jeg kjenner at jeg lever litt ekstra denne sommeren. Smaker dager litt ekstra og prøver å være med mine sine litt mer enn jeg brukte å gjøre. For nå vet jeg at plutselig det som vi kalte hverdagen kan bli revet bort.
Hverdagslivet er luksus
Ja, denne hverdagen som er de fleste av og som kalles så fint for “rutine” og som mange har fått oppi halsen. Det er luksus. Dette skjønte vi når de ble borte plutselig og hele landet satt i karantene og savnet hverdagen så fælt.
Familie betyr alt
Jeg liker å være alene og det er stress for meg å møte folk, men Gud hvor glad jeg var for min datter, min kjære og bestisen min mens Corona pågikk. Jeg vet ikke hvordan folk som ikke har familie klarte seg helt alene, men ja, familie er gull verdt. Ta vare på familie folkens!
Norske folk kan stå sammen
En fin ting som Corona lærte oss, og meg personlig er igjen å se at norske folk kan inneha fantastisk samhold der det trenges i tøffe tider. Jeg observerte mange Facebook-grupper med hjelp og nabolag som hjalp hverandre. Det er utrolig bra og det må dere (og vi) bare ta med videre!
Det er lurt å ta vare på helsa
Når man er ung og forholdsvis frisk så tenker man lite om hva man spiser og hvilke vaner man har, men Corona visste oss at det er de sterkeste som overlever dersom det skjer noe. Derfor er det utrolig lurt å ikke ta helsa for gitt og passe på hvordan du lever, hva du spiser og hvordan formen din er generelt. Jeg har ikke tenkt så mye over astmaen min, men nå plasserer den meg i risikogruppe og om jeg blir syke så kan jeg få mye tøffere forløp enn ei på min alder uten astma. Så derfor vil jeg ihvertfall gå mer turer og trene slik at jeg får lungevolumet opp. det er viktig. Utrolig viktig.
Er det noe spesielle ting Corona lærte dere? vil dere dele her med oss?
signatur

 

4 kommentarer

4 thoughts on “TI TING CORONA LÆRTE OSS

  1. Jeg er 100% enig i alt du skriver, men vil spesielt kommentere det med uattaktive yrker. I alle mine år på kontor, var det renholderen jeg savnet når hun var borte, og ikke sjefen. Og nå som jeg jobber på sykehjem på kjøkken og vaskeri, ser jeg at disse jobbene er minst like viktig som sykepleieren. Er ikke så stas å ligge på dagesvis i sengklær som skulle vært skiftet eller å være sulten lenge. Renholderne sørger for at det er rent og hygienisk på avdelingene. Det er jo allerede en kjent sak at dersom barnehager og skoler ikke blir vasket, må de stenges. Og hva hadde vi gjort uten renovasjonsfolkene, berg av søppel over alt. Det fikk bla Roma erfare for en tid tilbake. Nei, alle er vi like viktige i samfunnet og en brikke for at ting skal fungere optimalt overalt. Enten det er rørleggere, renholdere, leger eller de som produsere maten vi spiser.

  2. Hvor fort og enkelt vi kan strippes for grunnlovsgitte rettigheter og verdier som skulle vært tilnærmet ufravikelige. For uansett om en er enig eller uenig i de smittevernstiltakene som har blitt- og blir gjort her til lands, ble disse vedtatt og ihverksatt uten noen som helst konsultasjon med folket på forhånd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.