TI TING JEG SKULLE ØNSKE JEG VISSTE OM DA JEG VAR TJUE

Categories Blogg
ting
Jeg står ved speilet på dametoalettet på nattklubben og kikker på deg. Ei flott ung dame i starten av tjueårene som snakker med en venninne mens du fortsetter å sminke deg. Du klager over at at maskaraen din ser forferdelig ut og kjolevalget kunne vært annerledes. Jeg står der og bare ser og tenker tilbake på den tiden da jeg var på din alder.  Hva skulle jeg endre om jeg fikk muligheten til å skru tiden tilbake nå? Jeg vet hvertfall sikkert at maskaraen og kjolen skulle ikke plage meg om jeg hadde så fresh ansikt full av glød og livets energi. For det er ikke noe som varer evig. Jeg skulle ønske jeg visste det der og da. Det er mange ting jeg skulle jeg visste da jeg var tjue.
Du er ikke helt voksen og det er HELT GREIT
Ja, når man er tjue forventes det at man er voksen. Det finnes unge folk som føler seg ganske seriøse og voksne, men jeg husker meg selv der og da. Nei, jeg var ikke helt voksen. Og dette var helt greit og naturlig. Jeg skulle ønske jeg ikke strebet der og da om å se, føle og oppføre meg som om jeg var fullverdig voksen dame. Denne energien og spontaniteten er noe vi opplever en gang i livet. Det burde vi nyte fullt ut.
Du bør tørre ting
Det er en periode som gir deg masse muligheter! Ingen er så fri og ikke minst akseptert i sine valg som unge folk som bare begynner livet. Jeg skulle ønske jeg turte mer, gjorde mer og heller angret på å ha gjort noe enn ikke gjort.
Du skylder ikke noe til noen
Det er så enkelt å havne i situasjoner når du tviler på om valget ditt berører noen andre. Det er normalt og helt vanlig. Men en ting er helt sikkert og det vet jeg nå. Du skylder ikke noe til andre. Det er ditt liv. Ta DINE valg, ikke tenk så mye på andre. Vær litt egoistisk ja, for tro meg, du vil angre i etterkant at du ikke valgte etter hjertet. Jeg hadde veldig lyst å være en journalist og ga opp drømmen for å ikke stresse pappa som var urolig for meg og mente dette var et farlig yrke.
De andre skylder deg ikke noe heller
Liker du å forvente at andre ordner opp? Det har jeg opplevd da jeg var på den alder. Jeg kunne blitt sur på min beste venninne kun fordi at hun valgte å sitte med lekser istedenfor å komme over å pysjamas party. Jeg kunne forvente at mamma er der for meg og fortsatt fikser mine ting og tang når jeg trenger dette. Nå forstår jeg at jeg skulle lære meg å være selvstendig og utvikle meg mer om jeg forstod at andre ikke trenger og ikke bør ordne opp for meg. Hver gang jeg klarer å ordne opp selv.
Han ringer ikke fordi at han er ikke interessert
Jeg skulle ønske jeg visste det der og da. Jeg kunne spare meg ENORMT med tid, følelser og nerver. Menn som vil se deg, møte deg og som er interesserte, de ringer. De ringer fra Svalbard, de ringer etter nattevakt, de ringer selv om de er syke, de ringer når de ikke ha telefon. De gjør det.
Nei, du er ikke ei hore
Jeg husker hvor mange ganger jeg kalte meg selv med dette stygge ordet. Fordi at noen gamle griser kommenterte klærne mine ute på gata, fordi at jeg likte han fyren der og alt skjedde altfor fort, fordi at jeg farget håret blondt, fordi at… Jeg kalte meg for dette for min seksualitet, fordi at jeg eksperimenterte med klær og sminke, noe som er veldig normalt og fordi at jeg var utadvendt og traff nye folk, inngikk relasjoner granske fort, noe som er helt normalt når man er tjue. Glem dette ordet. Ikke bruk det mot deg selv eller venninna di. Dette skulle jeg sagt til meg selv om jeg kunne det.
Ikke farg håret fra mørk til blondt og så tilbake igjen, hjemme
Det har jeg gjort. Mange ganger da jeg var tjue. Jeg farger håret hjemme fortsatt og egentlig kun nylig sluttet med dette. Men det eksperimentene mine gjorde med håret mitt, det satt sitt preg. Det er normalt å eksperimentere med image og utseende, men skulle ønske jeg ikke tok så drastiske endringer på egen hånd, uten profesjonell hjelp.
Ja, du er bra nok
Det var uttalige ganger jeg hatet meg selv og mente at jeg er ikke bra nok. Ikke pen nok, ikke utdannet nok, skulle egentlig ikke stille så høye krav fordi at hvem er jeg, jeg kan ikke dette faget nok. You name it. Nå når jeg ser meg tilbake skjønner jeg at jeg var bra nok og vel så det. På alle mulige måter. Husk at du er det!
Nei, du trenger ikke å endre deg selv for at andre skal like deg
Du vet det er ganske enkelt. Folk som liker deg, de vil like deg akkurat slik du er. Med alle dine fordeler og ulemper. Dette betyr ikke at du bør stoppe å utvikle deg. Dette betyr at du bør la være å hate deg selv og prøve å endre deg for å være den de andre vil se deg.  Tro meg, de vil ikke like deg uansett hva du gjør.
Husk å utvikle deg selv og studere
Det er viktig å strebe etter utvikling. Jeg skulle ønske jeg prioriterte dette da jeg var tjue. Det er helt normalt å ønske å se bedre ut, og få det bra i livet, ikke minst økonomisk, å kunne lære noe nytt. Det kan man forholdsvis gjøre i alle aldre, men saken er at man lærer best når man er ung og enda ikke har familie og barn. Det er det letteste. Så vil du lære nye ting- gjør det! Vil du besøke nye steder- gjør det uten tvil! Fikk jeg barn da jeg var tjue? Nei. Angrer jeg at jeg fikk barn senere? Nei. Angrer jeg på at jeg ikke studerte mer? Ja. Det er hvertfall min konklusjon.
Hvilke ting du skulle ønske du visste om da du var ca ti år yngre?

 

signatur

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.