TOPP-5 NORSKE TING SOM ER IRRITERENDE

Categories Hverdagen

fin på tur

 

Nå skal jeg skrive noe som kanskje irriterer noe, men håper heller denne artikkelen vil gi flere smil om munnen og forsiktig nikking med hodet. Det er alltid slik at selv om du elsker landet med hele sitt hjerte (noe jeg gjør) og synes at det meste er perfekt, så finnes det små ting som irriterer deg. Her er min lista om min elskede Norge. Jeg kan ikke noe, dette er veldig irriterende.
Bompenger– dette trenger ikke forklaring. Jeg er veldig frustrert og irritert over at jeg må betale flesk bare for å kjøre fra A til B her i landet. Jeg vet at det finnes bompenger overalt, men her i Rogaland er det nesten umenneskelig, og faktisk veldig veldig irriterende.
“God morgen” – dette er irriterende. Uansett hvor du skal om morgenen så møter du mennesker med påklistret smil om munnen og evige “god morgen”. Jeg som sur B-menneske har enda til gode å lære meg dette sosiale trikset. “God morgen” for meg er når klokka er 11:00 og jeg våknet til frokost på senga og varmt basseng og spa utendørs.
Trege kassadamer (og menn) – i mitt hjemland jobber du sakte bak kassa så kan det gå hett for seg på butikken. Du kan få slengt masse koselige kommentarer i trynet, eller enda verre. Her er folk mer rolige så kassadamene (og menn) er ofte veldig trege, noe som er irriterende for en utålmodig utlending her.
Lys i mørket– jeg tror jeg blir aldri vant til norsk “hygge” som innebærer å slukke alt av lys og sitte inne med bare stearinlys. Det er skikkelig koselig, men det er ofte for mye av. For meg assosieres lys i mørket med strømbrudd, og ikke noe hygge, noe som vekker dårlige minner fra barndommen og virker irriterende.
Været– Det trenges ingen kommentarer her. Været i Norge er veldig irriterende. Enten er det regn, eller snø. og om det er ikke regn eller snø så blåser det så kraftig at man må holde på hatten. Det som irriterer meg mer enn selv været er norsk vane å diskutere og kommentere været. Som om det hadde noe nytte eller effekt. Norsk vær er det best å behandle som influensa- bare innrømme at det er noe plagsomt og helt forferdelig, og noe du ikke kan gjøre noe med. Det er bare å bite tennene sammen og holde ut.

Her var min topp-lista. Jeg er veldig spent på hva dere synes om dette. 

 

signature lena

12 kommentarer

12 thoughts on “TOPP-5 NORSKE TING SOM ER IRRITERENDE

  1. Jeg liker ikke stearinlys jeg, er nok annerledes der. Har aldri stearinlys hjemme. Det irriterer øynene mine 😀 Sier heller ikke God morgen til folk, men HEI 😀 litt rar der også. Helt greit med sånne innlegg, for jeg vet jo hvor glad du er i Norge <3

  2. “noe som vekker dårlige minner fra barndommen og virker irriterende” – aha, perestroika og pizza hut. 😁
    Når det gjelder været er det mer et kystfenomen. Jeg bor midt i landet, i Norges navle, og her er været ganske stabilt. Forskjellen er den at vi kan få vintre med ned mot 30 kuldegrader. Jeg har opplevd kjøligere faktisk. Skjer stadig vekk at vi har det kaldere her enn det er i Murmansk.
    Men visst, langs kysten kan du oppleve alle fire årstider noen dager.

    1. jeg er ikke sååå gammel så husker ikke perestroyka noe veldig godt faktisk. Og jeg har aldri vært i Murmansk så aner ikke hvordan det er der. Hos mine foreldre i Kranodar er det subtropical klima og +20 om vinteren og +40 om sommeren 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.