Det er på tide å innse at ungene deres er prikk lik dere selv!

Categories Mammalivet

 

Mamma

 

Det snakkes mye om dagens ungdommer, mobbing og uakseptabel atferd. Jeg hører ofte folk mene at tv og internett ” ødela” barna våre. Men det som overrasker meg er at disse folkene som observerer barnas oppførsel så godt, ikke legger merke til sin egen atferd.

Nylig møtte jeg en gutt som ikke viste særlig hensyn til andres følelser og kunne komme med spydige kommentarer, samt trykke ned på andre og neglisjere følelsene deres.

 

“Det må være en ungdom som kommer til å mobbe andre. Stakkars, man må ha det ganske ille med seg selv når man har behov å trykke på de andre for å føle seg bedre. Hva skjedde med ungen? Hvilke filmer ser han på? Hvilke spill han spiller?”, tenkte jeg.

 

Slik tenkte jeg før jeg fikk observere faren hans. Jeg så tilfeldig han på nettet på en av de gruppene på Facebook. Oppførselen hans mot andre var akkurat lik sønnen sin!

 

Nylig har jeg fortalt til ei venninne at min datter bruker for mye tid foran PC hvor hun lager diverse edit og skriver tekster. Venninne måtte le og sa ” Hun er jo akkurat som DEG!”

 

Så IKKE skyld på media og tv. Dine barn oppfører seg akkurat som DEG!

 

signatur

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Det er på tide å innse at ungene deres er prikk lik dere selv!

  1. Det der er så utrolig sant. Det er vi som foreldre som er barnas forbilder. Det er oss de lærer av. Det vi gjør, sier og mener speiler over på dem. Derfor er det så utrolig viktig å lære barna gode ting. Snakke pent om andre. De du ikke har noe pent å si om, kan du heller la være å snakke om. Heldigvis tror jeg barna mine er rimelig godt opplært i respekt og empati. Så jeg har iallfall gjort noe bra :-p

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.