10 RUSSISKE OVERTRO JEG TROR PÅ

Categories Hverdagen, Livet som det er
høst
Nå kommer det en morsom artikkel. Jeg har fått forespørsler om noe sånt for lenge siden, og nå skal jeg fortelle til dere. Jeg er faktisk VELDIG overtroisk person. Det ligger i min natur og jeg tror på mange ting som nordmenn sikkert synes er hel koko.
Her kommer min liste:
Svarte katt
Om jeg ser svarte katt når jeg går ute så bruker jeg å velge en annen vei å gå. Jeg vet ikke hvorfor, det er bare noe jeg gjør automatisk.
40-årsdag
Mange russere feirer ikke 40-årsdagen. Det er fordi at i russisk kultur betyr tallet 40 antall dager etter døden og eller er et mystisk og ikke så vellykket tall. Jeg tror på denne overtro og ingen i min familie feirer 40-årsdagen.
Kjerring med bøtte
Når man møter dame med tom bøtte betyr det ulykke og da må man være forsiktig på videre ferden. Motsatte er å møte en mann med full bøtte. Da betyr det hell og lykke.
høst
Sitte på hjørnet
Dersom du sitter på hjørnet av bordet ved felles samling, middag eller lunsj betyr det at fremtidige ektefelle vil ha et eget hus eller bolig (eller “et hjørne” på russisk).
Kakestykke
Dersom du får kakestykke servert og den faller til side istedenfor å stå rett beint på tallerken, så betyr det at du ikke vil gifte deg i kommende år.
Plystre inne
Dersom man plystrer inne i huset/leiligheten sin betyr det at man vil slite økonomisk og vil miste alle pengene sine (på russisk heter det “å plystre vekk pengene”)
høst
Måkeshit
Dersom ei måke dreit på bilen din eller deg selv, betyr det stor økonomisk lykke og at du snart skal få masse penger (kanskje derfor Stavanger er så rik by).
Vaske rent
Dersom man ikke vasker rent i huset betyr det at fremtidige ektefelle vil ha uren hud. Det anbefales å vaske da godt både speil og golv i huset.
Bleie
Dersom du får bleie i gave hos en venninne som nettopp har fått barn, blir du gravid selv i løpet av neste året.
Drikke fra samme glass
Dersom du og noen drikker fra samme glass, får du vite tankene til vedkommende.

Finnes det norsk overtro som dere vil dele?

signature lena
Min Facebook side- HER
Min Matside- HER
Min Instagram- HER

5 kommentarer

5 thoughts on “10 RUSSISKE OVERTRO JEG TROR PÅ

  1. Kommer ikke på noen overtro akkurat nå, men jo.. knust speil betyr 7 års ulykke. Av dine har jeg hørt om ‘svart katt’ og ‘kakestykke’. Du skal ikke bekymre deg for svarte katter, de bringer lykke, når du velger en annen vei å gå mister du opplevelsen av et eller annet som hadde gjort deg glad. En klarsynt fortalte meg dette, og slik jeg ser det så stemmer det 😜

  2. Morsomt 🙂 jeg har blitt fortalt av min farfar at å plystre inne vil bety regn så det må man da ikke gjøre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.